Roodgeklede katholieke Spaanse ruiters jagen als angstaanjagende demonen de protestantse Vlaams bevolking op. Een geradbraakt slachtoffer wordt aan de vogels gevoerd. Kunstverzamelaar Nicolaes Jonghelinck aanschouwt geschokt de onderdrukking en krijgt uitleg van Bruegel terwijl de schilder door zijn eigen creatie loopt. Een treurende Maria, het laatste avondmaal, Judas, Johannes de Evangelist en Simon de Cyrene vullen de bijbelse voorstelling. Ook volkse taferelen krijgen een plaats: een nar doet een dwaas dansje, houthakkers in het bos, marskramers langs de kant van de weg en Bruegel's huis gevuld met spelende en ravottende kinderen. Niemand lijkt zich bewust van het bijbelse drama dat zich onder hun neus afspeelt.
De Poolse regisseur en multimediakunstenaar Lech Mahewski en de Amerikaanse schrijver en kunstkenner Michael Gibson maken van het schilderij een fascinerende cinematografische dimensie. Met 2D-achtergrondschilderingen, 3D-animatie en het integreren van bestaande landschappen opgenomen in Europa en Nieuw-Zeeland wordt de ongeving voor de acteurs in lagen opgebouwd.