Passing the baton : Live from Brixton [+ bonus cd]
Catalogusnr.:JKD6611
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Maart 2012
Genres:
- Pop
- Dance
- House/Techno/Trance
Totale speelduur:142 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video & 1 compact disc
Bestel-info:
- Nates Tunes NATE 1011 CDV
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Met twee uitverkochte shows in de Brixton Academy te Londen, sloot Faithless haar loopbaan af. De Britse dance-act stopte al eens in 2005, maar kwam toen verrassend terug met twee platen. Of het doek nu definitief gevallen is zal moeten blijken. De voortekenen zijn geenszins ongunstig, want wederom bezegelt Faithless haar einde met een concert-dvd. Bij het zien van het veronderstelde vaarwel Live At Alexandra Palace (2005) begon het bij de band weer te kriebelen en dat zal ook het geval zijn bij Passing The Baton. Als Maxi Jazz, Sister Bliss en Rollo op een regenachtige woensdagmiddag deze dvd opzetten, zullen ze beslist weer een reünie overwegen. Regisseur Matt Askem heeft begrepen hoe je Faithless vastlegt. De felle lichtshow knalt van het scherm en de beelden worden af en toe listig vertraagd, wat een vervreemdend effect heeft. Als kijker wordt je zo opgeslokt door de trippy shots, die een prachtig een-tweetje vormen met de muziek. Passing The Baton is een mooie dvd die ook irriteert, omdat je er liever gewoon zelf bij was geweest. Daar lijkt het nu helaas te laat voor. Voorlopig tenminste… (JE)
Filmbeelden

Tracks
-
1Happy
-
2Sun to me
-
3All races all colours
-
4God is a DJ
-
5Feel me
-
6Crazy bal'heads
-
7Mass destruction
-
8Emergency
-
9Flyin hi
-
10Tweak your nipple
-
11Insomnia
-
12Everything will be alright tomorrow
-
13What about love
-
14Bombs
-
15I want more part 1
-
16I want more part 2
-
17Salva mea
-
18Not going home
-
19Music matters
-
20Muhammad Ali
-
21We come 1
Gerelateerde artikelen
-
Muzikale wereldreis (11): Krautrock
De meeste muziekstijlen die we in ‘Muzikale wereldreis’ behandelen zijn geworteld in traditie. Maar hoe zou muziek klinken… meer
-
Van Eigen Bodem: Gabberhouse
Gabber: keiharde, overstuurde bassen, trainingspakken, sportschoenen, kale koppen en een raar dansje (‘hakken’). meer
-
De Tijdmachine: Dieter Moebius
Op 20 juli 2015 overleed Dieter Moebius. Moebius was één van de eerste muzikanten die de synthesizer een volwaardige plaats… meer
-
Curiosa: Trimmen met Barbie
Al teruggekomen op dat ene goede voornemen? Meer sporten dus. De meeste Nederlanders werpen eind januari al de handdoek. Maar… meer
Genres Dance
Pop als zelfstandig genre binnen de popmuziek is eigenlijk een kunstmatige categorie. Het omvat alles wat buiten de andere popsoorten valt, maar bezit daarmee toch min of meer eigen kenmerken. In pop ligt de nadruk op het liedje. Compositie, melodie en productie zijn belangrijker dan stijl en inhoud. Pop ligt goed in het gehoor en spreekt idealiter een massapubliek aan. Onder haar beoefenaars treffen we dan ook veel hitmakers aan, uiteenlopend van The Beatles tot Michael Jackson, en van Simon & Garfunkel tot de Spice Girls.
Hoewel veel popmuziek betiteld kan worden als dansmuziek, heeft dance als genre specifiek betrekking op grotendeels elektronische muziek die speciaal bedoeld is om de dansvloer vol te krijgen en die zich richt op de bijbehorende clubcultuur. Die cultuur ontstond in de discotheken van de jaren zestig en kreeg in het daaropvolgende decennium een eigen soundtrack met de komst van de discomuziek. Als genre-aanduiding werd de term dance pas gemeengoed in de jaren tachtig, toen house zijn intrede deed. In de jaren negentig was dance synoniem met eurodance, de elektronische top-40 muziek die te poppy was om door te gaan voor house. Eurodance-artiesten als 2 Unlimited, Haddaway en Snap goten invloeden uit rap en house in een goed verkopend popjasje. meer
De populairste dancestijlen sinds disco. House is ritmisch gezien een gemoderniseerde versie van het gebruik van de pompende bas uit veel discohits. Het hogere tempo en het elektronische karakter -zoals die tot uiting komt in de computergestuurde beat- behoren tot de meest bepalende kenmerken van de house. Op de typische Europese dansfeesten (raves) werden ook specifieke Europese substijlen gedraaid zoals eurohouse en het in Nederland uitgevonden gabberhouse. Een toegankelijke versie van gabber (happy hardcore) slaat in de jaren negentig zo erg aan onder de jeugd dat gabber kortstondig een breed uitgedragen levenshouding wordt. Techno is een abstracter subgenre dat zich nog minder dan house van vocalen bedient. Andere substijlen van house zijn onder meer acid, club, mellow, (speed)garage, minimal en trance.
ArtiestFaithless
De kern van Faithless bestaat uit de producers Rollo en Sister Bliss. Samen met de charismatische rapper Maxi Jazz en zangeres Jamie Catto slaagt Faithless er in het midden van de jaren negentig als één van de eersten in om house aantrekkelijk te maken voor een rock- en poppubliek en groeit zodoende uit tot een mega-act. Zangeres Dido, zusje van Rollo en als achtergrondzangeres te horen op vrijwel alle platen van Faithless, wordt als soloartieste eveneens succesvol. Na bekendheid te hebben vergaard met echte dancehits als Salvia Mea, Insomnia en God Is A DJ, verrast Faithless de fans met het introverte Outrospective (2001). (MS) meer