Jazz at Salle Playel
Catalogusnr.:JED0841
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Juli 2015
Genres:
- Jazz
Totale speelduur:65 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Immortal IMM 940455
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
- J.J. Johnson
- Stan Getz
- Victor Feldman
- Sam Jones
- Louis Hayes
1It never entered my mind -
- J.J. Johnson
- Stan Getz
- Victor Feldman
- Sam Jones
- Louis Hayes
2Spring can really hang you up the most -
- Nat Adderley
- Julian "Cannonball" Adderley
- Victor Feldman
- Sam Jones
- Louis Hayes
3Big P -
- Nat Adderley
- Julian "Cannonball" Adderley
- Victor Feldman
- Sam Jones
- Louis Hayes
4The Chant -
- Nat Adderley
- Julian "Cannonball" Adderley
- Victor Feldman
- Sam Jones
- Louis Hayes
5Bohemia after dark -
- Roy Eldridge
- Benny Carter
- Don Byas
- Coleman Hawkins
- Lalo Schifrin
- Sam Jones
- Jo Jones
6Indiana -
- Dizzy Gillespie
- Leo Wright
- Lalo Schifrin
- Chuck Lampkin
- Roberta Cunningham
- Candido Camero
7Tocatta from Gillespiana -
- Dizzy Gillespie
- Leo Wright
- Lalo Schifrin
- Chuck Lampkin
- Roberta Cunningham
- Candido Camero
8Caravan
Gerelateerde artikelen
-
Canon der cultartiesten: David Axelrod
De in 2017 overleden David Axelrodwas een cultartiest bij uitstek. Deze Amerikaanse producer, arrangeur en componist was geen… meer
-
Rudy Van Gelder overleden
Geluidstechnicus Rudy van Gelder overleed op 25 augustus 2016 op 91-jarige leeftijd. Hij was vooral bekend van zijn werk voor… meer
-
De Tijdmachine: Vooroorlogs Rotterdam
Vier dagen na de Duitse inval van Nederland op 10 mei 1940 werd Rotterdam gebombardeerd. Het bombardement en de daarop volgende… meer
-
De Tijdmachine: Frank Sinatra
1915 was geen goed jaar. De Eerste Wereldoorlog raasde over de wereld. Toch was er op 12 december van dat jaar een klein… meer
-
De Tijdmachine: Voyager II
Wat voor muziek zou je laten horen aan buitenaardse wezens? Die vraag stelden de medewerkers van NASA zich in 1977 toen ze de… meer
Artiest Stan Getz
“The incredibly lovely sound of Stan Getz”. Wel wat zelfingenomen om zoiets van jezelf te zeggen, maar Stan Getz had wel gelijk. Vrijwel geen enkele andere saxofonist kon zo’n lyrisch geluid halen uit zijn tenor. Met dat geluid en zijn vloeiende lijnen was Getz veel te horen op bossa nova-cd’s en zelfs enkele smooth fusion albums. Daardoor zou je haast vergeten dat hij een geweldig improvisator was in een stijl die het midden hield tussen cool jazz en hard bop. Getz (1927) maakte eind jaren veertig indruk als frontman van de Four Brothers, de beroemde saxofoonsectie van het orkest van Woody Herman. Daarna begon hij kleine groepen te leiden met onder meer Jimmy Raney en Horace Silver. Zijn grootste succes, commercieel gezien, scoorde hij in een Braziliaans getinte samenwerking met gitarist Charlie Byrd en de bossa nova-hits Desafinado en The Girl From Ipanema. meer
J.J. Johnson (Indianapolis,1924) was de belangrijkste trombonist uit de bebop-tijd. Hij haalde een saxofoon-achtige klank uit zijn instrument en speelde vaak ook met een snelheid die alleen aan saxofonisten leek voorbehouden. Johnson raakte bekend in het orkest van Benny Carter en door zijn deelname aan de Jazz At The Philharmonic-concerten. Samen met college-trombonist Kai Winding vormde hij het duo Jay & Kai. Johnson overleed in 2001.
Toen altsaxofonist Cannonball Adderley zijn opwachting maakte in de New Yorkse jazz-scene in 1955 viel hij onmiddellijk op met zijn van blues doordrenkte toon en swingende timing. Enkele jaren later vroeg Miles Davis hem om zijn befaamde Quintet uit te breiden tot een sextet. Met deze groep nam hij het baanbrekende album Kind Of Blue op. In de jaren zestig, waarin vele jazzmuzikanten zochten naar nieuwe vormen, hield Adderley in een kwintet samen met zijn broer Nat, vol overtuiging vast aan de door gospel en blues beïnvloedde souljazz. Hits als Mercy, Mercy, Mercy (1967) brachten jazz dichter bij rockmuziek, zonder compromissen te sluiten.
Begaafd saxofonist, excellent trompettist, bejubeld componist en arrangeur, klarinettist en zanger: Benny Carter (1907-2003) was van vele markten thuis. Deze coryfee van het swing-tijdperk werkte als bandleider en arrangeur in New York voordat hij in 1936 naar Londen vertrok om te gaan arrangeren voor het BBC Dance Orchestra. Enkele jaren later keerde hij terug naar de VS om een eigen big band te leiden en zich vervolgens in Hollywood te vestigen als componist van filmscores en tv-thema’s. Daarnaast bleef hij schrijven voor zangers en bands, met onder meer Count Basie als gretig afnemer. Tot op hoge leeftijd bleef Carter actief als saxofonist. Zijn heldere en vibratoloze sound is op vele albums te horen.
Trompettist John Birks “Dizzy” Gillespie was een van de grondleggers van de bebop. Gillespie (1937, Cheraw, South Carolina) speelde trompet in bigbands van achtereenvolgens Teddy Hill en Cab Calloway. In nachtelijke jamsessies in Minton's Playhouse in New York overschreed hij samen met gelijkgestemden als saxofonist Charlie Parker, pianist Thelonious Monk en drummer Kenny Clarke de grenzen van de swing door te experimenteren met harmonische vernieuwingen, complexe thema’s, hoge tempo’s en verrassende ritmische accenten. Gillespie, tegelijkertijd de leidende theoreticus en grootste entertainer van de bebop, leidde eigen combo’s en een bebopbigband. Hij voegde meer en meer Afro-Cubaanse elementen toe aan de bebop en werd zo een wegbereider voor de latin jazz. Zijn karakteristieke verschijning met schuin omhoog gebogen trompet en enorm uitpuilende wangen deden haast vergeten dat hij een virtuoos trompettist was.