Live in '63, '64 & '65
Catalogusnr.:JED0601
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Oktober 2008
Genres:
- Jazz
- Hard bop/Soul jazz
- Mainstream en swing
Totale speelduur:166 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Jazz Icons 2119010
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Zwart/wit
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
1Reunion blues
-
2Satin doll
-
3Girl crazy, 1930 ; But not for me
-
4Porgy and Bess, 1935 ; It ain't necessarily so
-
5Chicago
-
6Soon
-
7On Green Dolphin Street
-
8Bags' groove
-
9Tonight
-
10C-jam blues
-
11Hymn to freedom
-
12Yours is my heart alone
-
13Mack the knife
-
14Blues for Smedley
-
15Misty
-
16Mumbles
Gerelateerde artikelen
-
Canon der cultartiesten: Alice Coltrane
Als saxofonist John Coltrane de vader is van wat tegenwoordig spiritual jazz wordt genoemd, dan is zijn weduwe Alice Coltranede… meer
-
Nederlandse jazz: Boy Edgar Prijs
Sinds 2021 wordt Nederlands meest prestigieuze jazzprijs, de Boy Edgar Prijs beheerd door Fonds Podiumkunsten. Een eervolle… meer
-
Vijf interessante duetten van Toots Thielemans
De mondharmonica-legende Toots Thielemans had een prachtige staat van dienst. Hij speelde gedurende zijn lange loopbaan met… meer
-
Rudy Van Gelder overleden
Geluidstechnicus Rudy van Gelder overleed op 25 augustus 2016 op 91-jarige leeftijd. Hij was vooral bekend van zijn werk voor… meer
-
De Tijdmachine: Vooroorlogs Rotterdam
Vier dagen na de Duitse inval van Nederland op 10 mei 1940 werd Rotterdam gebombardeerd. Het bombardement en de daarop volgende… meer
GenresHard bop/Soul jazz
Hard bop is een eenvoudigere, meer aardse vorm van bebop met kortere, eenvoudigere thema’s en de toevoeging van blues, funk- en gospelelementen. Repetitieve en meer op dans georiënteerde ritmes werden belangrijker dan inventieve complexe harmonieën en ingewikkelde improvisaties. Op de plaat verschilde de hard bop ook om een andere reden van de bebop. Op de 78-toerenplaten hadden de oude boppers maar vier minuten per kant om hun verhaal kwijt te kunnen. Met de komst van de langspeelplaat (vanaf 1948) kon de luisteraar ook thuis luisteren naar hardbop-improvisatoren die meer tijd hadden om hun muzikale ideeën te ontwikkelen.Saxofonist Cannonball Adderley en zijn cornet-spelende broer Nat speelden begin jaren zestig een vorm van (hard) bop die was doorspekt met gospel-invloeden. Hun stijl werd gepromoot als soul jazz en de band scoorde grote hits met stukken als Work Song en Mercy, Mercy, Mercy. Naarmate er meer gebruik werd gemaakt van een strak ritme en repetitieve ‘grooves’ werd er ook wel gesproken van funk jazz. Het werk van musici als gitarist Grant Green en saxofonist Eddie Harris is nog steeds van grote invloed op hedendaagse bands als New Cool Collective. meer
Artiest Ray Brown
De Amerikaanse jazzbassist Ray Brown (1926-2002) speelde samen met vele grootheden, zoals Dizzy Gillespie, Frank Sinatra en Oscar Peterson. Brown begon op achtjarige leeftijd met pianolessen, maar kreeg een contrabas toegewezen in het schoolorkest. Op zijn twintigste verhuisde hij naar New York, waar hij werd aangenomen door Dizzy Gillespie. Hij speelde van 1946 tot 1951 in diens band, met Milt Jackson (vibrafoon), Kenny Clarke (drums) en John Lewis (piano) die later met Percy Heath het Modern Jazz Quartet zouden vormen. In 1947 trouwde Brown met zangeres Ella Fitzgerald en ze adopteerden een kind van Fitzgeralds halfzuster Frances, dat zij Ray Brown jr. noemden. Ze scheidden in 1952. Brown sr. speelde van 1951 tot 1966 in het trio van Oscar Peterson. Daarna was hij naast musicus ook manager van andere musici, waaronder het Modern Jazz Quartet. Begin jaren tachtig ontdekte hij Diana Krall. Door zijn krachtige sound en stuwende spel werd Ray Brown wel de meest ‘dragende’ bassist in de jazz genoemd. meer
Pianist Oscar Peterson (Canada, 1925) was een van jazzartiesten met de meeste opgenomen albums. Aan het begin van zijn carrière ging hij een samenwerking aan met producer Norman Granz en sinds de jaren vijftig was hij een van de steunpilaren van Granz’ labels (Verve en Pablo). Peterson werkte hoofdzakelijk in triobezettingen met afwisselend gitaar & bas of bas & drums, maar deed ook solo-optredens en concerten met grotere groepen en een volledig orkest. Hij beschikte over een fabuleuze techniek waarmee hij altijd krachtige swingende muziek wist te produceren in een unieke eigen stijl die het midden hield tussen swing en bop.