Live in Copenhagen & Rome 1969
Catalogusnr.:JED0573
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Juni 2008
Genres:
- Jazz
- Hard bop/Soul jazz
- Jazzrock
Totale speelduur:80 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Jazz Shots 2869080
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
1Bitches brew
-
2Agitation
-
3I fall in love too easily
-
4Sanctuary
-
5It's about that time
-
6Bitches brew
-
7Miles runs the voodoo down
-
8I fall in love too easily
-
9Sanctuary
-
10Directions
-
11Masqualero
Gerelateerde artikelen
-
Rudy Van Gelder overleden
Geluidstechnicus Rudy van Gelder overleed op 25 augustus 2016 op 91-jarige leeftijd. Hij was vooral bekend van zijn werk voor… meer
-
De Tijdmachine: Miles Davis’ On The Corner
Begin jaren 70 heeft de Amerikaanse jazztrompettist Miles Davis de jazz een radicale nieuwe impuls gegeven door elektrisch te… meer
-
Canon der cultartiesten: Alice Coltrane
Als saxofonist John Coltrane de vader is van wat tegenwoordig spiritual jazz wordt genoemd, dan is zijn weduwe Alice Coltranede… meer
-
Nederlandse jazz: Boy Edgar Prijs
Sinds 2021 wordt Nederlands meest prestigieuze jazzprijs, de Boy Edgar Prijs beheerd door Fonds Podiumkunsten. Een eervolle… meer
-
Vijf interessante duetten van Toots Thielemans
De mondharmonica-legende Toots Thielemans had een prachtige staat van dienst. Hij speelde gedurende zijn lange loopbaan met… meer
Genres Hard bop/Soul jazz
Hard bop is een eenvoudigere, meer aardse vorm van bebop met kortere, eenvoudigere thema’s en de toevoeging van blues, funk- en gospelelementen. Repetitieve en meer op dans georiënteerde ritmes werden belangrijker dan inventieve complexe harmonieën en ingewikkelde improvisaties. Op de plaat verschilde de hard bop ook om een andere reden van de bebop. Op de 78-toerenplaten hadden de oude boppers maar vier minuten per kant om hun verhaal kwijt te kunnen. Met de komst van de langspeelplaat (vanaf 1948) kon de luisteraar ook thuis luisteren naar hardbop-improvisatoren die meer tijd hadden om hun muzikale ideeën te ontwikkelen.Saxofonist Cannonball Adderley en zijn cornet-spelende broer Nat speelden begin jaren zestig een vorm van (hard) bop die was doorspekt met gospel-invloeden. Hun stijl werd gepromoot als soul jazz en de band scoorde grote hits met stukken als Work Song en Mercy, Mercy, Mercy. Naarmate er meer gebruik werd gemaakt van een strak ritme en repetitieve ‘grooves’ werd er ook wel gesproken van funk jazz. Het werk van musici als gitarist Grant Green en saxofonist Eddie Harris is nog steeds van grote invloed op hedendaagse bands als New Cool Collective. meer
Jazzrock is een onderdeel van fusion en staat in het algemeen voor iedere mengvorm van jazz en rock en in het bijzonder voor de stijl die aan het eind van de jaren zestig werd ontwikkeld door Miles Davis en zijn discipelen. Davis maakte met In A Silent Way de elektrische tegenhanger van Kind Of Blue. Vervolgens zette hij met Bitches Brew de jazzrock definitief op de kaart. Miles’ band uit die periode lijkt achteraf een soort jazzrock-conservatorium te zijn geweest met alleen maar briljante studenten die klaar waren gestoomd voor een succesvolle carrière met een eigen band. John McLaughlin formeerde het legendarische Mahavishnu Orchestra en Wayne Shorter en Joe Zawinul begonnen het gerenommeerde Weather Report. Chick Corea richtte Return To Forever op en Herbie Hancock maakte in 1973 met Headhunters het best verkopende jazzalbum tot dan toe.
Componist Chick Corea
In navolging van het monumentale werk van McCoy Tyner en Bill Evans stuurde Chick Corea de (jazz)piano in een nieuwe richting. Zijn pioniersrol op de elektrische piano bij Miles Davis eind jaren 1960 was mede klankbepalend voor de jazzrock/fusion. Daarna speelde hij enige tijd akoestische vrije improvisaties met de groep Circle voordat hij de fusionband Return To Forever oprichtte. Corea put uit de bebop, latin, rock en klassieke muziek voor zijn werk als pianist en componist. meer
Weinig muzikanten hebben de ontwikkeling van de muziek wezenlijk kunnen veranderen, Miles Davis deed het maar liefst meerdere malen. Davis, een vroege leerling van Charlie Parker, creëerde een sober, onderkoelde muzikale aanpak die het toppunt van cool werd. Zijn fantastische albums in de jaren vijftig maakten een ster van hem. In het daaropvolgende decennium verkende hij de grenzen van de jazz voor kleine combo’s, alvorens hij zich zonder enig schuldgevoel (en voor sommigen was dat onvergeeflijk) waagde aan jazzrock. Na een korte pauze, keerde hij in de jaren tachtig terug met een mix van pop en compacte, stekelige funk. De compromisloze trouw aan zijn eigen muze maakte een held maar ook een raadsel van hem. Hoe dan ook was hij één van de meest aantrekkelijke en invloedrijke figuren van de Amerikaanse muziek.
Artiest Wayne Shorter
(bron: wikipedia)
Wayne Shorter (Newark (New Jersey), 25 augustus 1933 – Los Angeles, 2 maart 2023) was een Amerikaans jazz-saxofonist en -componist.-Shorter speelde bij Horace Silver en Maynard Ferguson voordat hij in 1959 tot Art Blakey's Jazz Messengers toetrad. Van 1964...
meerJack DeJohnette debuteerde als jazzdrummer in de jaren zestig van de vorige eeuw en speelde onder meer met John Coltrane, Charles Lloyd, Thelonious Monk en Keith Jarrett. In 1969 deed hij mee aan Miles Davis’ Bitches Brew. In de jaren zeventig werd hij min of meer de vaste sessiedrummer voor het ECM label en maakte opnamen met Jan Garbarek, John Abercrombie en anderen. Samen met Abercrombie en Dave Holland vormde hij het trio Gateway. In 1978 formeerde hij zijn New Directions met onder meer Abercrombie en Lester Bowie en in 1980 zijn veelgeprezen Special Edition. Verder maakt hij deel uit van Keith Jarretts lang bestaande Standards Trio.