England, my England : The story of Henry Purcell
Catalogusnr.:HFD0242
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:November 2007
Genres:
Totale speelduur:38 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Voiceprint TP-DVD 151
- Warner 2564-69883-2
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
- regio 3 (Verre oosten)
- regio 4 (Australië)
- regio 5 (Oost-Europa)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Tracks
-
1Restoration
-
2A first piece by Harry
-
3Bankruptcy
-
4Marriage and mistresses
-
5Plague
-
6Fire of London
-
7Rebuilding London
-
8Plot and counterplot
-
9Marriage of William and Mary
-
10Religious division
-
11James II
-
12Return of William and Mary
-
13King Arthur
-
14Death of Mary
-
15Mary's funeral
-
16Death of Harry
-
17Britten Osborne Purcell
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: A Midsummer Night's Dream
Felix Mendelssohn was pas 17 jaar oud toen hij de briljante ouverture Ein Sommernachtstraum op.21 schreef. Dit is een orkeststuk… meer
-
Van Eigen Bodem: Gruwelijk eng
Boe! De kinderboekenweek staat in oktober 2017 in het teken van het thema ‘Gruwelijk eng!’. Nou, daar kunnen schrijvers en… meer
-
Basiscollectie klassiek: Engelse koorcultuur
Bij Engeland denken sommigen wellicht vooral aan tuinen, thee, voetbal, bier en fish and chips. De muziekliefhebber zal echter… meer
ComponistHenry Purcell
Westminster Abbey is niet alleen de plek waar de Britse vorsten werden gekroond, het is ook de plek waar Engelands grootste cultuurdragers werden bijgezet. Waaronder Henry Purcell, aan wiens laatste rustplaats zelfs een dubbele betekenis kan worden toegekend. De locatie paste niet alleen bij zijn status als componist, maar het was tevens de ruimte waar hij werkte gedurende de regeerperiodes van Charles II en William & Mary. Van Purcells meest geliefde werk, de opera Dido and Aeneas, kent vrijwel iedereen de aangrijpende slotaria: ‘Remember me, but ah! forget my fate.’ Abstracter, maar niet minder indringend, zijn de briljante Fantasia’s (voor gamba’s) die Purcell aan het begin van de jaren 1680 componeerde: kleine, maar bij vlagen gedurfde experimentjes, die hij vaak tot op de dag nauwkeurig dateerde. Toch ontwikkelde Purcell zich vooral als vocaal componist, met talloze odes, ‘welcome songs’, motetten (anthems), liederen voor huiselijk gebruik (zowel religieus als werelds, zowel één- als meerstemmig) en toneelmuziek. (HJ) meer