Carioca ao vivo
Catalogusnr.:HED0424
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Januari 2008
Genres:
- Overige talen
- Brazilië
- Bossa nova/Brazilian jazz
- Brazil
Totale speelduur:90 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Discmedi Blau DM 4402-05
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Tracks
-
1Voltei a cantar
-
2Mamembe
-
3Dura na queda
-
4O futebol
-
5Morena de Angola
-
6Renata Maria
-
7Outros sonhos
-
8Imagina
-
9Porque era ela porque era eu
-
10Sempre
-
11Mil perdões
-
12A historia de Lily Braun
-
13A bela e a fera
-
14Ela e dançarina
-
15As atrizes
-
16Ela faz cinema
-
17Eu te amo
-
18Palavra de mulher
-
19Leve
-
20Bolero blues
-
21As vitrines
-
22Suburbio
-
23Morro dois irmãos
-
24Futuros amantes
-
25Bye bye Brasil
-
26Cantando no toró
-
27Grande Hotel
-
28Ode aos ratos
-
29Na carreira
-
30Sem compromisso
-
31Deixe a menina
-
32Quem te viu quem te ve
-
33João e Maria
Gerelateerde artikelen
-
Curiosa pop: Braziliaanse Bowie
Hoe had David Bowie geklonken als hij een Braziliaan was geweest? Het antwoord is te vinden op deze cd! De Braziliaanse zanger… meer
-
Muzikale wereldreis (17): Samba
Met de Olympische Spelen in Rio op televisie, klinkt er ook weer regelmatig een samba in Nederlandse huiskamers. Deze Braziliaanse… meer
-
Muzikale wereldreis (9): De ukelele
Deze aflevering van de 'Muzikale wereldreis’ is een wereldreis op zichzelf. We reizen op de Atlantische en Stille Oceaan en… meer
-
Muzikale wereldreis (30): Latijns-Arabië
Het mooie van deze wereldreis is dat we ook op plekken kunnen komen die in fysieke vorm onbereikbaar zijn. Neem nu Latijns-Arabië,… meer
Genres Overige talen
Onder de term ‘overige talen vocaal’ wordt alle muziek verzameld die niet onder pop en niet onder volksmuziek valt. Wereldmuziek in de breedste zin van het woord dus. Vanouds werd het grootste deel van deze categorie bevolkt met artiesten uit Spanje, Italië, Portugal en Griekenland; mediterrane muziek waarmee de Nederlanders vanaf de jaren zestig op vakantie mee in aanraking kwamen. Artiesten als Julio Iglesias en Nana Mouskouri profiteerden hier optimaal van. Vanaf de jaren zeventig burgeren Caribische stijlen (salsa, zouk) langzaam in, gevolgd door Afrikaanse muziek in de jaren tachtig. Zie ook het tabblad ‘wereld’ voor een beter gesorteerd overzicht naar muziekstijl en het tabblad ‘landen’ voor uw favoriete muziekland naar keuze. meer
Bossa nova is de combinatie van jazz met Braziliaanse samba. De ‘nieuwe golf’, zoals de letterlijke vertaling luidt, was een feit toen zanger/gitarist João Gilberto in 1957 het nummer Desafinado uitbracht, geschreven door Antonio Carlos Jobim. In de bakermat Rio de Janeiro wint de rustige jazzy muziek snel aan populariteit en dan vooral onder de studenten. Door de film Orfeu Negro (Black Orpheus, 1959) breekt de bossa nova ook door in de Verenigde Staten. Musici uit de cool jazz voelden zich aangetrokken tot de subtiele swing en de harmonische rijkdom van deze ‘bossa nova’ en gingen aan de slag met oorspronkelijke bossa’s, bewerkingen en eigen composities in de nieuwe stijl. Het album Jazz Samba van saxofonist Stan Getz en gitarist Charlie Byrd (1962) en de plaat Getz/Gilberto (1963, met de bekende Jobim-compositie The Girl From Ipanema) werden gigantische bestsellers die aan de wieg stonden van een enorme bossa nova-rage. Niet alle experimenten met jazz en samba mondden uit in het bossa nova ritme. In deze restgroep, die brazilian jazz is genoemd, speelt percussie een belangrijke rol.
Braziliaanse popmuziek en dance. Moderne Braziliaanse muziek wordt vaak aangeduid met het paraplubegrip Música Popular Brasileira, of kortweg MPB. Voorloper hiervan was de tropicália beweging, soms ook tropicalismo genoemd. Muzikanten als Caetano Veloso, Gilberto Gil en Jorge Ben Jor beginnen eind jaren zestig traditionele muziek met psychedelische rock te vermengen. Door hun kritische teksten worden de meeste tropicáliamuzikanten door het militaire regime geboycot. Terzelfder tijd komen een aantal MPB-iconen op, zoals Chico Buarque, Milton Nascimento en Elis Regina, die aan de ene kant leunen op traditionele genres, maar aan de andere kant niet bang zijn om te experimenteren met modernere stijlen. Deze lijn van muzikanten met een eigen karakteristiek geluid, loopt door tot dit moment. Marisa Monte en Chico César geven in de jaren negentig de MPB een nieuw geluid. Ook op dansgebied heeft Brazilië meer te bieden dan de samba alleen. De lambada-rage uit de jaren tachtig vindt zijn oorsprong in het noordoosten van dat land, waar Afrikaanse en Caribische invloeden groot zijn. Ook uit die regio komt de axé, een opzwepende mix van Braziliaanse reggae en percussie. Daniela Mercury en Ivete Sangalo maakten deze muziek vanaf de jaren negentig populair.