New year's concert 2012
- *
- *
- *
- *
- *
- Art Haus Musik 101 637
- regio 0 (oa. Nederland)
- NTSC
- Kleur
Filmbeelden

Tracks
-
- Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
1Symfonie nr.5, op.64 in e kl.t. -
- Giuseppe Verdi
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
2Un giorno di regno ossia Il finto Stanislao ; Ouverture -
- Giuseppe Verdi
- Diego Matheuz
- Coro del Teatro La Fenice di Venezia
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
3Il trovatore ; Vedi, le fosche notturne spoglie -
- Giacomo Puccini
- Walter Fraccaro
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
4Tosca ; E lucevan le stelle -
- Vincenzo Bellini
- Jessica Pratt [UK]
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
5La sonnambula ; Ah! non credea mirarti -
- Nino Rota
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
6Il gattopardo ; Valzer del commiato -
- Wolfgang Amadeus Mozart
- Alex Esposito
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
7Don Giovanni KV.527 ; Madamina, il catalogo e questo -
- Pietro Mascagni
- Walter Fraccaro
- Diego Matheuz
- Coro del Teatro La Fenice di Venezia
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
8Cavalleria rusticana ; Intanto amici... Viva il vino spumeggiante -
- Gaetano Donizetti
- Jessica Pratt [UK]
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
9Linda di Chamounix ; O luce di quest'anima -
- Amilcare Ponchielli
- Diego Matheuz
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
10La gioconda ; Can-can dalla Danze delle ore -
- Giuseppe Verdi
- Diego Matheuz
- Coro del Teatro La Fenice di Venezia
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
11Nabucco ; Va, pensiero sull' ali dorate -
- Giuseppe Verdi
- Jessica Pratt [UK]
- Walter Fraccaro
- Alex Esposito
- Diego Matheuz
- Coro del Teatro La Fenice di Venezia
- Orchestra del Teatro La Fenice di Venezia
12La traviata ; Libiamo, ne' lieti calici
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Rossini
Het verhaal gaat dat Gioachino Rossiniooit tot in zijn hotelkamer achtervolgd werd door een fan. De man begon de jonge… meer
-
Basiscollectie klassiek: Mozart in Wenen
De laatste 10 jaar van zijn leven beproefde Wolfgang Amadeus Mozartzijn geluk in Wenen. Zowel succes als financiële problemen… meer
-
Curiosa klassiek: Richard Tauber
In ons land stond hij bekend als een wereldberoemd operettezanger. Vrouwen smolten voor zijn stem: Dein ist mein ganzes Herz... meer
-
Basiscollectie klassiek: Mozarts Don Giovanni
Don Juan is een beetje als James Bond. Hij is een liefhebber van seks en vrouwen, trekt zich niets aan van normen en waarden… meer
Componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP)
Dit goddelijke instrument werd op 27 januari 1756 geboren in Salzburg. Hij en zijn zusje Nannerl blijken zeer muzikaal te zijn. Mozart is nog maar een kind als vader Leopold de kinderen op tournee neemt langs verschillende hoven door heel Europa. Ook ons land wordt aangedaan. Zo delen ze in de festiviteiten rond de wijding van Willem V als stadhouder.
Mozart als wonderkind. Het is een cliché waar de volwassen Mozart maar met moeite van los kwam. Zowel zijn dominante vader als zijn werkgever (de aartsbisschop van Salzburg) belemmerden zijn vrijheid. Het conflict met de werkgever escaleert in 1781. Mozart werd letterlijk het aartsbisschoppelijke paleis uitgetrapt. Vader Leopold had grote bezwaren tegen Mozarts vrijages met de dochters van de familie Weber. Pas na veel gesputter geeft Leopold in 1782 toestemming voor het huwelijk met Constanze Weber.
In de stad Wenen proberen de jong gehuwden een eigen bestaan op te bouwen. Mozarts opera Die Entführung aus dem Serail is een enorm succes. Ook de première van Le nozze di Figaro (1786) valt in goede aarde. Don Giovanni (1788) wordt echter zeer koel ontvangen, althans in Wenen. Mozart heeft steeds vaker last van geldzorgen. In zijn laatste jaar, 1791, is de situatie nijpend. Een enorme werkdruk ondermijnt zijn gezondheid. Wrang genoeg wordt de opera Die Zauberflöte toch nog een groot succes. De depressieve componist heeft echter last van wanen. Zo denkt hij dat iemand hem wil vergiftigen, misschien is het Salieri wel. Doodziek repeteert hij de zangpartijen van een onvoltooide Requiem, waarbij hij zelf de alt zingt. In de vroege ochtend van 5 december 1791 overlijdt hij.
Mozart is een personage geworden, waarvan de symbolische waarde heel sterk blijkt te zijn. De film Amadeus trok miljoenen mensen naar de bioscoop. De componist is het onderwerp geweest van romans, toneelstukken en films. Er moesten boeken geschreven worden om de mythevorming te doorbreken. Maar de feiten van zijn leven blijven inspirerend. Hij was een wonderkind, een uitzonderlijk muziektalent en een genie die vieze grappen kon maken. Hij had succes maar ook financiële problemen. Hij stierf jong en liet een onvoltooid requiem na.
(CP, HJ)