Highlights from Arena di Verona
Catalogusnr.:DDD0146
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Oktober 2009
Genres:
- Opera (recitals en koren)
Totale speelduur:126 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Warner Music 50-51865-3404-2
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
- regio 3 (Verre oosten)
- regio 4 (Australië)
- regio 5 (Oost-Europa)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
- Giacomo Puccini
- Eva Marton
- Giacomo Aragall
- Daniel Oren
- Sylvano Bussotti
1Tosca ; Mario, Mario, Mario!... Non la sospiri... Quale occhio al mondo -
- Giacomo Puccini
- Eva Marton
- Giacomo Aragall
- Ingvar Wixell
- Daniel Oren
- Sylvano Bussotti
2Tosca ; Orsu, Tosca, parlate -
- Giacomo Puccini
- Eva Marton
- Giacomo Aragall
- Daniel Oren
- Sylvano Bussotti
3Tosca ; O dolci mani... Amaro sol per te -
- Giuseppe Verdi
- Kiri Te Kanawa
- Vladimir Atlantov
- Zoltán Peskó
- Gianfranco De Bosio
4Otello ; Già nella notte densa -
- Giuseppe Verdi
- Vladimir Atlantov
- Zoltán Peskó
- Gianfranco De Bosio
5Otello ; Dio, mi potevi scagliar tutti i mali -
- Giuseppe Verdi
- Vladimir Atlantov
- Zoltán Peskó
- Gianfranco De Bosio
6Otello ; Niun mi tema -
- Giuseppe Verdi
- Rosalind Plowright
- Giuliana Matteini
- Reynald Giovaninetti
- Giuseppe Patroni Griffi
7Il trovatore ; Tacea la notte placida -
- Giuseppe Verdi
- Rosalind Plowright
- Franco Bonisolli
- Reynald Giovaninetti
- Giuseppe Patroni Griffi
8Il trovatore ; Miserere -
- Giacomo Puccini
- Nicola Martinucci
- Cecilia Gasdia
- Ivo Vinco
- Graziano Polidori
- Maurizio Arena
- Giuliano Montaldo
9Turandot ; Non piangere, Liù! -
- Giacomo Puccini
- Ghena Dimitrova
- Nicola Martinucci
- Maurizio Arena
- Giuliano Montaldo
10Turandot ; Principessa di morte!
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Turandot
Veel mensen kennen de opera Turandot dankzij de aria Nessun Dorma. De aria werd uitzonderlijk populair door de wereldkampioenschappen… meer
-
Curiosa klassiek: Richard Tauber
In ons land stond hij bekend als een wereldberoemd operettezanger. Vrouwen smolten voor zijn stem: Dein ist mein ganzes Herz... meer
GenresOpera (recitals en koren)
Deze categorie is gewijd aan operazangers van nu en vroeger, van Enrico Caruso tot Cecilia Bartoli. Operazangers hebben altijd hun fans gehad. Al in de barok werd de kwaliteit van hun zangkunst uitgebreid besproken. Daarbij valt op dat critici zich toen al zorgen maakte over de teloorgang van de juiste zangtechniek. Het idee van ‘vroeger was alles beter’, is een terugkerend thema. Smaken en idealen veranderden, de zangkunst ontwikkelde zich mee. In de ene periode was coloratuurvuurwerk de manier om het publiek te enthousiasmeren, in de volgende werd het als ‘ijdeltuiterij’ afgedaan. Soms was er een voorliefde voor de kracht van de vibrerende borststem, dan weer voor de kwetsbare fijngevoeligheid van de ijle kopstem. In de negentiende eeuw werd belcanto het ideaal, maar wat dit precies inhoudt, daar verschillen de meningen over. Belcanto betekent immers niets anders dan mooie zang. meer
Componist Giacomo Puccini
De Italiaanse operacomponist Giacomo Puccini (1858-1924) wordt beschouwd als de belangrijkste opvolger van Giuseppe Verdi. Puccini was een echte theaterman die muziek, woord en gebaar naadloos op elkaar aan wist te sluiten om het publiek emotioneel te raken. Het creatieve proces was een kwelling voor Puccini. Librettisten moesten veel incasseren voordat hij tevreden was met een tekst. Hij heeft dan ook relatief weinig opera’s gecomponeerd, maar daar zitten heel wat meesterwerken tussen. In Tosca, een ware thriller, houdt Puccini het publiek op het puntje van de stoel en het is moeilijk om aan het eind van La Bohème en Madama Butterfly niet te snotteren. Bovendien kon Puccini aria’s componeren van het soort dat Verdi bestempelde als ‘iets voor de orgeldraaier’: melodieën die in het hoofd blijven hangen en op straat gezongen worden. Nessun Dorma is gebruikt voor de wereldkampioenschappen voetbal en O Mio Babbino Caro in de reclame. Vanwege deze populariteit bij het grote publiek is het geniale talent van Puccini lange tijd niet erkend. Critici beschuldigden hem van effectbejag. Zijn reputatie als liefhebber van vrouwen en snelle auto’s en een leven gevuld met schandalen zullen daarbij niet geholpen hebben. (C.P.) meer
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP)
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP)
ArtiestKiri Te Kanawa
(bron: wikipedia)
Dame Kiri Janette Te Kanawa (Gisborne, 6 maart 1944) is een Nieuw-Zeelandse operazangeres. In 1981 zong ze tijdens de bruiloft van prins Charles en Diana Spencer.Te Kanawa werd als Claire Mary Teresa Rawstron geboren te Gisborne op het Noordereiland...
meer