The Berlin concert : Live from the, "Waldbühne"
Catalogusnr.:DDD0090
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:November 2006
Genres:
Totale speelduur:13 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Deutsche Grammophon 00440 073 4302
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Op 7 juli 2006, vlak voor de WK-finale in het stadion van Berlijn, vond in het nabijgelegen Waldbühne een spectaculair concert plaats. Niet van rocksterren, zoals gewoonlijk op dit buitenpodium, maar van drie grote operasterren: oldtimer Plácido Domingo en het nieuwe droompaar van de operawereld Rolando Villazón en Anna Netrebko. Een avond met een programma vol publieksfavorieten als O Mio Babbino Caro, het Parelvissersduet, Tonight en Libiam'. Een ander juweeltje was het liefdesduet uit Otello, waarin de 65-jarige grootmeester Domingo liet zien én horen, dat hij in zijn pinkvinger al over voldoende ervaring en charisma beschikt om een enorme menigte ademloos te laten luisteren. Maar het was Villazón die het publiek tot een hoogtepunt enthousiasmeerde met zijn meeslepende weergave van Rossini's La Danza. Waarop de beeldschone Anna Netrebko met meisjesachtige charme de verovering bezegelde en tijdens haar aria Quando M'En Vo van de microfoons wegliep om het publiek puur natuur toe te zingen. Kortom, een avond voor operaliefhebbers om nooit te vergeten. (CP)
Filmbeelden

Tracks
-
- Giuseppe Verdi
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
1Nabucco ; Sinfonia -
- Francesco Cilea
- Plácido Domingo
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
2L'Arlesiana ; È la solita storia -
- Giacomo Puccini
- Anna Netrebko
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
3Gianni Schicchi ; O mio babbino caro -
- Jules Massenet
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
4Le mage ; Ah! parais! parais, astre de mon ciel -
- Giuseppe Verdi
- Anna Netrebko
- Plácido Domingo
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
5Otello ; Già nella notte densa -
- Georges Bizet
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
6Carmen ; Entr'acte 2 -
- Georges Bizet
- Plácido Domingo
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
7Les pêcheurs de perles ; Au fond du temple saint -
- Gioachino Rossini
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
8Semiramide ; Ouverture -
- María Grever
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
9Júrame -
- Franz Lehár
- Anna Netrebko
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
10Giuditta ; Meine Lippen, sie küssen so heiß -
- Ernesto de Curtis
- Plácido Domingo
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
11Non ti scordar di me (Arr.) -
- Giacomo Puccini
- Anna Netrebko
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
12La bohème ; O soave fanciulla -
- Pietro Mascagni
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
13Cavalleria rusticana ; Intermezzo -
- Furio Rendine
- Plácido Domingo
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
14Vurria -
- Leonard Bernstein
- Anna Netrebko
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
15West Side story ; Tonight -
- Gioachino Rossini
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
16Les soirées musicales ; La danza -
- Giacomo Puccini
- Anna Netrebko
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
17La bohème ; Quando m'en vo'soletta -
- Pablo Sorozábal
- Plácido Domingo
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
18La tabernera del puerto ; No puede ser -
- Giuseppe Verdi
- Anna Netrebko
- Plácido Domingo
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
19La traviata ; Libiamo, ne' lieti calici -
- Franz Lehár
- Anna Netrebko
- Plácido Domingo
- Rolando Villazón
- Marco Armiliato
- Orchester der Deutschen Oper Berlin
20Das Land des Lächelns ; Dein ist mein ganzes Herz
Gerelateerde artikelen
-
Curiosa klassiek: Richard Tauber
In ons land stond hij bekend als een wereldberoemd operettezanger. Vrouwen smolten voor zijn stem: Dein ist mein ganzes Herz... meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Beroemde operamelodieën
Beroemde operamelodieën worden vaak gebruikt in film of reclamespotjes. Muziekweb zet een aantal van deze hits uit de operawereld… meer
-
Basiscollectie klassiek: Madama Butterfly
Hartverscheurend drama of effectieve tranentrekker? Al meer dan een eeuw lang brengt de opera Madama Butterfly mensen aan het… meer
Componist Giuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
De Italiaanse operacomponist Giacomo Puccini (1858-1924) wordt beschouwd als de belangrijkste opvolger van Giuseppe Verdi. Puccini was een echte theaterman die muziek, woord en gebaar naadloos op elkaar aan wist te sluiten om het publiek emotioneel te raken. Het creatieve proces was een kwelling voor Puccini. Librettisten moesten veel incasseren voordat hij tevreden was met een tekst. Hij heeft dan ook relatief weinig opera’s gecomponeerd, maar daar zitten heel wat meesterwerken tussen. In Tosca, een ware thriller, houdt Puccini het publiek op het puntje van de stoel en het is moeilijk om aan het eind van La Bohème en Madama Butterfly niet te snotteren. Bovendien kon Puccini aria’s componeren van het soort dat Verdi bestempelde als ‘iets voor de orgeldraaier’: melodieën die in het hoofd blijven hangen en op straat gezongen worden. Nessun Dorma is gebruikt voor de wereldkampioenschappen voetbal en O Mio Babbino Caro in de reclame. Vanwege deze populariteit bij het grote publiek is het geniale talent van Puccini lange tijd niet erkend. Critici beschuldigden hem van effectbejag. Zijn reputatie als liefhebber van vrouwen en snelle auto’s en een leven gevuld met schandalen zullen daarbij niet geholpen hebben. (C.P.)
Jules Massenet (1842-1912) was een van de populairste operacomponisten van zijn tijd. Ook over de Franse grenzen had hij invloed, met name op Italiaanse operacomponisten als Puccini en Mascagni. Veel critici hebben hem deze populariteit niet in dank afgenomen. Ze beschuldigden hem ervan alleen het publiek te willen plezieren; hij zou zich schaamteloos overgeven aan exotisme en zijn succes slechts te danken hebben aan zijn gave mooie melodieën te kunnen componeren. Dit weinig flatteuze beeld is inmiddels wel achterhaald. Massenet, componist van zulke uiteenlopende opera’s als Manon, Werther en Thaïs, gaf zich niet over aan blind formulewerk. Hij leerde de operatekst van buiten voordat hij aan de slag ging en componeerde de muziek in zijn hoofd. Met als resultaat dat weinig componisten hem kunnen overtreffen in de helderheid en subtiliteit van zijn orkestraties en in de nuances van zijn woordzettingen. Hij betovert niet alleen in aria's, maar ook in recitatieven en arioso-passages. Hij was een meester in het uitbeelden van couleur locale en is de componist van onsterfelijke melodieën als de Méditation uit Thaïs voor viool en orkest en de Élégie voor cello en orkest. (CP)
Gioachino Rossini werd in 1797 geboren in Pesaro als zoon van een hoornist en een operazangeres. Zijn jeugd bracht hij door in het operatheater en op veertienjarige leeftijd ging hij compositie studeren in Bologna, waar hij onderwijs kreeg in strikt contrapunt. Spoedig componeerde Rossini de ene opera na de andere: zijn beroemde komische opera's (waaronder Il Barbiere di Siviglia) toen hij begin twintig was, de meeste van zijn serieuze opera's in Napels toen hij eind twintig was. Rossini's meeslepende ritmische muziek met zijn orkestrale uitbundigheid en coloratuurvuurwerk veroverde de wereld, tot ergernis van academici en critici. Hij was eenendertig toen hij Italië verliet voor Londen en Parijs. Zijn succes daar maakte hem puissant rijk. In Parijs componeerde Rossini nog een paar opera's en toen werd het stil. Guillaume Tell bleek zijn laatste opera hoewel hij nog bijna veertig jaar zou leven. Als redenen voor zijn onverwachte pensioen worden ziekte, financiële zekerheid en ongunstige politieke en artistieke omstandigheden genoemd. Rossini worstelde twintig jaar lang met zijn gezondheid. In 1855 keerde hij terug naar Parijs, waar hij weer opbloeide. Samen met zijn vrouw organiseerde hij er diners voor de elite. Voor deze gelegenheden componeerde hij zijn vele kamermuziek die hij Péchés de Vieillesse noemde. Hij stierf in 1868. Rossini's imago wordt bepaald door de vele humoristische anekdotes die over hem bestaan. Dat heeft zijn nadelen gehad, want Rossini's komische opera's mogen dan wel meesterlijk zijn, de componist heeft meer invloed gehad met zijn serieuze opera's waarmee hij de basis legde voor de romantische opera's van Donizetti en Bellini. (CP)
ArtiestPlácido Domingo
(bron: wikipedia)
Plácido Domingo (Madrid, 21 januari 1941) is een wereldberoemd Spaans operazanger en dirigent. Hij is bekend om zijn veelzijdigheid als tenor; zijn repertoire omvat rollen in het Frans (Carmen, Faust, Werther, Les contes d'Hoffmann), Duits (Lohengrin, Parsifal), Spaans (Pepita Jiménez),...
meer