Opera night
- *
- *
- *
- *
- *
- Art Haus Musik 101 105
- regio 2 (Europa, Nederland)
- PAL
- Kleur
Filmbeelden

Tracks
-
- Richard Wagner
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
1Tannhäuser ; Einzug der Gäste -
- Richard Wagner
- Thomas Quasthoff
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
2Tannhäuser ; Wie Todesahnung... O, du mein holder Abendstern -
- Gaetano Donizetti
- Saimir Pirgu
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
3L'elisir d'amore ; Una furtiva lagrima -
- Gioachino Rossini
- Vivica Genaux
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
4La cenerentola ; Nacqui all'affanno... Non più mesta -
- Gioachino Rossini
- Isabel Bayrakdarian
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
5Semiramide ; Bel raggio lusinghier -
- Gaetano Donizetti
- Carlos Alvarez
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
6La favorite ; Sel. -
- Wolfgang Amadeus Mozart
- Tamar Iveri
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
7Le nozze di Figaro KV.492 ; E Susanna non vien?... Dove sono -
- Giuseppe Verdi
- Michèle Crider
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
8La forza del destino ; Pace, pace mio Dio -
- Giacomo Puccini
- Neil Shicoff
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
9Tosca ; Recondita armonia -
- Richard Strauss
- Edda Moser
- Claudia Rohrbach
- Regina Richter
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
10Der Rosenkavalier, op.59 ; Marie Theres'!... Hab' mir's gelobt -
- George Gershwin
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
11Porgy and Bess, 1935 ; Sel. -
- George Gershwin
- Michèle Crider
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
12Porgy and Bess, 1935 ; Summertime -
- Jerónimo Giménez
- Vivica Genaux
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
13La tempranica ; La tarántula é un bicho mú malo -
- Albert Lortzing
- Thomas Quasthoff
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
14Zar und Zimmermann ; O sancta justitia -
- Giacomo Puccini
- Neil Shicoff
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
15Tosca ; E lucevan le stelle -
- Giacomo Puccini
- Tamar Iveri
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
16La rondine ; Chi il bel sogno di Doretta -
- Ernesto de Curtis
- Saimir Pirgu
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
17Non ti scordar di me -
- Gene de Paul
- Carlos Alvarez
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
18Seven brides for seven brothers ; Bless your beautiful hide -
- Leonard Bernstein
- Markus Stenz
- Gürzenich-Orchester Kölner Philharmoniker
19West Side story ; Tonight (Arr.)
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: Rossini
Het verhaal gaat dat Gioachino Rossiniooit tot in zijn hotelkamer achtervolgd werd door een fan. De man begon de jonge… meer
-
Basiscollectie klassiek: Mozart in Wenen
De laatste 10 jaar van zijn leven beproefde Wolfgang Amadeus Mozartzijn geluk in Wenen. Zowel succes als financiële problemen… meer
-
Curiosa klassiek: Richard Tauber
In ons land stond hij bekend als een wereldberoemd operettezanger. Vrouwen smolten voor zijn stem: Dein ist mein ganzes Herz... meer
-
Basiscollectie klassiek: Mozarts Don Giovanni
Don Juan is een beetje als James Bond. Hij is een liefhebber van seks en vrouwen, trekt zich niets aan van normen en waarden… meer
-
Curiosa klassiek: Het Wilhelmus
Ons land heeft een ingetogen volkslied. Hier geen bruisend bloed en verheerlijking van de eigen geboortegrond, zoals bijvoorbeeld… meer
-
Basiscollectie klassiek: Le nozze di Figaro
Le nozze di Figarois een van Mozarts grootste meesterwerken. Het is een echte komische opera vol verkleedpartijen en vermeende… meer
Componist Richard Wagner
Dit goddelijke instrument werd op 27 januari 1756 geboren in Salzburg. Hij en zijn zusje Nannerl blijken zeer muzikaal te zijn. Mozart is nog maar een kind als vader Leopold de kinderen op tournee neemt langs verschillende hoven door heel Europa. Ook ons land wordt aangedaan. Zo delen ze in de festiviteiten rond de wijding van Willem V als stadhouder.
Mozart als wonderkind. Het is een cliché waar de volwassen Mozart maar met moeite van los kwam. Zowel zijn dominante vader als zijn werkgever (de aartsbisschop van Salzburg) belemmerden zijn vrijheid. Het conflict met de werkgever escaleert in 1781. Mozart werd letterlijk het aartsbisschoppelijke paleis uitgetrapt. Vader Leopold had grote bezwaren tegen Mozarts vrijages met de dochters van de familie Weber. Pas na veel gesputter geeft Leopold in 1782 toestemming voor het huwelijk met Constanze Weber.
In de stad Wenen proberen de jong gehuwden een eigen bestaan op te bouwen. Mozarts opera Die Entführung aus dem Serail is een enorm succes. Ook de première van Le nozze di Figaro (1786) valt in goede aarde. Don Giovanni (1788) wordt echter zeer koel ontvangen, althans in Wenen. Mozart heeft steeds vaker last van geldzorgen. In zijn laatste jaar, 1791, is de situatie nijpend. Een enorme werkdruk ondermijnt zijn gezondheid. Wrang genoeg wordt de opera Die Zauberflöte toch nog een groot succes. De depressieve componist heeft echter last van wanen. Zo denkt hij dat iemand hem wil vergiftigen, misschien is het Salieri wel. Doodziek repeteert hij de zangpartijen van een onvoltooide Requiem, waarbij hij zelf de alt zingt. In de vroege ochtend van 5 december 1791 overlijdt hij.
Mozart is een personage geworden, waarvan de symbolische waarde heel sterk blijkt te zijn. De film Amadeus trok miljoenen mensen naar de bioscoop. De componist is het onderwerp geweest van romans, toneelstukken en films. Er moesten boeken geschreven worden om de mythevorming te doorbreken. Maar de feiten van zijn leven blijven inspirerend. Hij was een wonderkind, een uitzonderlijk muziektalent en een genie die vieze grappen kon maken. Hij had succes maar ook financiële problemen. Hij stierf jong en liet een onvoltooid requiem na.
(CP, HJ)
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP)