Gala 2004
- Tiziana Fabbricini
- Valter Borin
- José Cura
- Franco de Grandis
- Leo Nucci
- Renato Palumbo
- Orchestra del Teatro Regio di Parma
- Coro del Teatro Regio di Parma
Catalogusnr.:DDD0065
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Januari 2006
Genres:
- Opera (recitals en koren)
Totale speelduur:125 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Dynamic 33475
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
1Giovanna d'Arco ; Sel.
-
2Attila ; Sel.
-
3Macbeth ; Sel.
-
4I masnadieri ; Sel.
-
5Il corsaro ; Sel.
Gerelateerde artikelen
-
Curiosa klassiek: Richard Tauber
In ons land stond hij bekend als een wereldberoemd operettezanger. Vrouwen smolten voor zijn stem: Dein ist mein ganzes Herz... meer
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
GenresOpera (recitals en koren)
Deze categorie is gewijd aan operazangers van nu en vroeger, van Enrico Caruso tot Cecilia Bartoli. Operazangers hebben altijd hun fans gehad. Al in de barok werd de kwaliteit van hun zangkunst uitgebreid besproken. Daarbij valt op dat critici zich toen al zorgen maakte over de teloorgang van de juiste zangtechniek. Het idee van ‘vroeger was alles beter’, is een terugkerend thema. Smaken en idealen veranderden, de zangkunst ontwikkelde zich mee. In de ene periode was coloratuurvuurwerk de manier om het publiek te enthousiasmeren, in de volgende werd het als ‘ijdeltuiterij’ afgedaan. Soms was er een voorliefde voor de kracht van de vibrerende borststem, dan weer voor de kwetsbare fijngevoeligheid van de ijle kopstem. In de negentiende eeuw werd belcanto het ideaal, maar wat dit precies inhoudt, daar verschillen de meningen over. Belcanto betekent immers niets anders dan mooie zang. meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer