Concerto straordinario per il 50 anniversario della ricostruita sala del teatro
Catalogusnr.:DDD0059
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Oktober 2005
Genres:
Totale speelduur:135 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Scala LSB0056043
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
- Gioachino Rossini
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
1Guillaume Tell ; Ouverture -
- Gioachino Rossini
- Riccardo Muti
- Coro del Teatro alla Scala di Milano
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
2Guillaume Tell ; Balletmuziek -
- Gioachino Rossini
- Mirella Freni
- Luciana d' Intino
- Vincenzo la Scola
- Samuel Ramey
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
3Mosè in Egitto ; Dal tuo stellato soglio -
- Giuseppe Verdi
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
4Nabucco ; Sinfonia -
- Giuseppe Verdi
- Riccardo Muti
- Coro del Teatro alla Scala di Milano
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
5Nabucco ; Va, pensiero sull' ali dorate -
- Giuseppe Verdi
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
6I vespri siciliani ; Ouverture -
- Giuseppe Verdi
- Elizabeth Norberg-Schulz
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
7Pezzi sacri nr.1-4 ; Te Deum -
- Giuseppe Verdi
- Mirella Freni
- Samuel Ramey
- Riccardo Muti
- Coro del Teatro alla Scala di Milano
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
8La forza del destino ; La vergine degli angeli -
- Giacomo Puccini
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
9Manon Lescaut ; Intermezzo -
- Giacomo Puccini
- Mirella Freni
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
10Manon Lescaut ; In quelle trine morbide -
- Arrigo Boito
- Samuel Ramey
- Riccardo Muti
- Orchestra del Teatro alla Scala di Milano
11Mefistofele ; Proloog
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: Rossini
Het verhaal gaat dat Gioachino Rossiniooit tot in zijn hotelkamer achtervolgd werd door een fan. De man begon de jonge… meer
-
Curiosa klassiek: Richard Tauber
In ons land stond hij bekend als een wereldberoemd operettezanger. Vrouwen smolten voor zijn stem: Dein ist mein ganzes Herz... meer
-
Basiscollectie klassiek: Madama Butterfly
Hartverscheurend drama of effectieve tranentrekker? Al meer dan een eeuw lang brengt de opera Madama Butterfly mensen aan het… meer
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
Componist Gioachino Rossini
Gioachino Rossini werd in 1797 geboren in Pesaro als zoon van een hoornist en een operazangeres. Zijn jeugd bracht hij door in het operatheater en op veertienjarige leeftijd ging hij compositie studeren in Bologna, waar hij onderwijs kreeg in strikt contrapunt. Spoedig componeerde Rossini de ene opera na de andere: zijn beroemde komische opera's (waaronder Il Barbiere di Siviglia) toen hij begin twintig was, de meeste van zijn serieuze opera's in Napels toen hij eind twintig was. Rossini's meeslepende ritmische muziek met zijn orkestrale uitbundigheid en coloratuurvuurwerk veroverde de wereld, tot ergernis van academici en critici. Hij was eenendertig toen hij Italië verliet voor Londen en Parijs. Zijn succes daar maakte hem puissant rijk. In Parijs componeerde Rossini nog een paar opera's en toen werd het stil. Guillaume Tell bleek zijn laatste opera hoewel hij nog bijna veertig jaar zou leven. Als redenen voor zijn onverwachte pensioen worden ziekte, financiële zekerheid en ongunstige politieke en artistieke omstandigheden genoemd. Rossini worstelde twintig jaar lang met zijn gezondheid. In 1855 keerde hij terug naar Parijs, waar hij weer opbloeide. Samen met zijn vrouw organiseerde hij er diners voor de elite. Voor deze gelegenheden componeerde hij zijn vele kamermuziek die hij Péchés de Vieillesse noemde. Hij stierf in 1868. Rossini's imago wordt bepaald door de vele humoristische anekdotes die over hem bestaan. Dat heeft zijn nadelen gehad, want Rossini's komische opera's mogen dan wel meesterlijk zijn, de componist heeft meer invloed gehad met zijn serieuze opera's waarmee hij de basis legde voor de romantische opera's van Donizetti en Bellini. (CP) meer
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP)
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP)
De Italiaanse operacomponist Giacomo Puccini (1858-1924) wordt beschouwd als de belangrijkste opvolger van Giuseppe Verdi. Puccini was een echte theaterman die muziek, woord en gebaar naadloos op elkaar aan wist te sluiten om het publiek emotioneel te raken. Het creatieve proces was een kwelling voor Puccini. Librettisten moesten veel incasseren voordat hij tevreden was met een tekst. Hij heeft dan ook relatief weinig opera’s gecomponeerd, maar daar zitten heel wat meesterwerken tussen. In Tosca, een ware thriller, houdt Puccini het publiek op het puntje van de stoel en het is moeilijk om aan het eind van La Bohème en Madama Butterfly niet te snotteren. Bovendien kon Puccini aria’s componeren van het soort dat Verdi bestempelde als ‘iets voor de orgeldraaier’: melodieën die in het hoofd blijven hangen en op straat gezongen worden. Nessun Dorma is gebruikt voor de wereldkampioenschappen voetbal en O Mio Babbino Caro in de reclame. Vanwege deze populariteit bij het grote publiek is het geniale talent van Puccini lange tijd niet erkend. Critici beschuldigden hem van effectbejag. Zijn reputatie als liefhebber van vrouwen en snelle auto’s en een leven gevuld met schandalen zullen daarbij niet geholpen hebben. (C.P.)
ArtiestSamuel Ramey
(bron: wikipedia)
Samuel Edward Ramey (Colby (Kansas), 28 maart 1942) is een Amerikaans operazanger. Hij wordt als een van de beste basso-cantante-zangers van zijn generatie beschouwd. Hij wordt zeer bewonderd om zijn veelzijdigheid, want hij beheerst zowel de belcanto-techniek om H�ndel, Mozart...
meer