Pavarotti in Central Park
Catalogusnr.:DDD0044
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Maart 2005
Genres:
Totale speelduur:132 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Decca Records 071 180-9 DH
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
- Giuseppe Verdi
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
1Luisa Miller ; Sinfonia -
- Giuseppe Verdi
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
2Luisa Miller ; Oh! fede negar potessi... Quando le sere al placido -
- Saverio Mercadante
- Andrea Griminelli
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
3Concert voor fluit en orkest, op.57 in e kl.t. ; Rondo russo -
- Giuseppe Verdi
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
4I vespri siciliani ; Ouverture -
- Francesco Cilea
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
5L'Arlesiana ; È la solita storia -
- Gaetano Donizetti
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
6Lucia di Lammermoor ; Tombe degl'avi miei... Fra poco a me ricovero -
- Billy Strayhorn
- Walter J. Turnbull
- Boys Choir of Harlem
7Take the 'A' train -
- Duke Ellington
- Walter J. Turnbull
- Boys Choir of Harlem
8It don't mean a thing (Arr.) -
- Ruggero Leoncavallo
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
9Mattinata -
- Pietro Mascagni
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
10Serenata (Arr.) -
- Cesare Andrea Bixio
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
11La mia canzone al vento (Arr.) -
- François Borne
- Andrea Griminelli
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
12Fantasie voor fluit en piano, "Fantaisie brillante sur Carmen" (Arr.) -
- Luigi Denza
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
13Occhi di fata (Arr.) -
- Giuseppe Verdi
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
14La traviata ; Prelude akte 3 -
- Ernesto de Curtis
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
15Non ti scordar di me (Arr.) -
- Jules Massenet
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
16Werther ; Pourquoi me reveiller? -
- Giacomo Puccini
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
17Tosca ; Recondita armonia -
- Giacomo Puccini
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
18Tosca ; E lucevan le stelle -
- Edoardo di Capua
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
19O sole mio -
- Giacomo Puccini
- Luciano Pavarotti
- Leone Magiera
- New York Philharmonic Orchestra
20Turandot ; Nessun dorma
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Beroemde operamelodieën
Beroemde operamelodieën worden vaak gebruikt in film of reclamespotjes. Muziekweb zet een aantal van deze hits uit de operawereld… meer
-
Curiosa klassiek: Richard Tauber
In ons land stond hij bekend als een wereldberoemd operettezanger. Vrouwen smolten voor zijn stem: Dein ist mein ganzes Herz... meer
-
Basiscollectie klassiek: Turandot
Veel mensen kennen de opera Turandot dankzij de aria Nessun Dorma. De aria werd uitzonderlijk populair door de wereldkampioenschappen… meer
Componist Giuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Gaetano Donizetti werd in 1797 geboren in een donkere kelder in Bergamo. Het gezin met zes kinderen was arm, maar Donizetti had het geluk gratis muziekonderwijs te kunnen volgen op de school van operacomponist Simone Mayr. Mayr erkende Donizetti's talent, gaf hem compositielessen en zorgde ervoor dat hij zijn studie in Bologna kon vervolgen. Ook hielp hij hem aan zijn eerste operaopdracht. Donizetti werkte keihard en componeerde jarenlang zo'n vier opera's per jaar. Een groot deel van zijn carrière werkte hij in Napels, wat wel als verklaring gegeven wordt waarom hij in artistiek opzicht relatief conventioneel bleef. Het operapubliek in Napels had een conservatieve smaak en de censuur was er uitzonderlijk streng: geen grof geweld of 'onfatsoenlijke' romantische relaties op het podium. Als Donizetti echter uitgedaagd werd door een uitzonderlijk libretto, kon hij wel degelijk conventies doorbreken. Hij had het talent om razendsnel te kunnen componeren en schreef in totaal zo'n tachtig opera's in zowel het serieuze als het komische genre. L'Elisir d'Amore en Don Pasquale zijn nog steeds populair dankzij de vrolijke en levenslustige muziek, de opzwepende ritmiek en tedere melodieën. Van zijn serieuze opera's is Lucia di Lammermoor met de beroemde waanzinaria favoriet. Donizetti stierf in 1848 in Bergamo na maandenlang te zijn opgenomen in een inrichting in Parijs, dement en verlamd door de gevolgen van syfilis. Een triest einde van een componist die bij zijn collega's bekend stond als een warme en sympathieke persoonlijkheid. (CP)
Duke Ellington bezat het talent om de eenvoud van de blues en de emotie van de gospel te integreren in verfijnde muzikale thema’s. Die unieke stijl sprak fans over de hele wereld aan. Van de jaren twintig tot de jaren zeventig werkte hij aan een oeuvre dat behoort tot de geweldigste bijdragen aan de Amerikaanse muziek. Pianist, componist en bandleider Ellington was enorm veelzijdig: van solo-opnamen tot orkestwerken, van korte ‘novelty songs’ tot uitgebreide symfonieën en van gewijde tot seculiere muziek. Of zoals Miles Davis ooit zei: “Alle muzikanten moeten één keer in hun leven op hun blote knieën om Duke Ellington te bedanken”.
Jules Massenet (1842-1912) was een van de populairste operacomponisten van zijn tijd. Ook over de Franse grenzen had hij invloed, met name op Italiaanse operacomponisten als Puccini en Mascagni. Veel critici hebben hem deze populariteit niet in dank afgenomen. Ze beschuldigden hem ervan alleen het publiek te willen plezieren; hij zou zich schaamteloos overgeven aan exotisme en zijn succes slechts te danken hebben aan zijn gave mooie melodieën te kunnen componeren. Dit weinig flatteuze beeld is inmiddels wel achterhaald. Massenet, componist van zulke uiteenlopende opera’s als Manon, Werther en Thaïs, gaf zich niet over aan blind formulewerk. Hij leerde de operatekst van buiten voordat hij aan de slag ging en componeerde de muziek in zijn hoofd. Met als resultaat dat weinig componisten hem kunnen overtreffen in de helderheid en subtiliteit van zijn orkestraties en in de nuances van zijn woordzettingen. Hij betovert niet alleen in aria's, maar ook in recitatieven en arioso-passages. Hij was een meester in het uitbeelden van couleur locale en is de componist van onsterfelijke melodieën als de Méditation uit Thaïs voor viool en orkest en de Élégie voor cello en orkest. (CP)
De Italiaanse operacomponist Giacomo Puccini (1858-1924) wordt beschouwd als de belangrijkste opvolger van Giuseppe Verdi. Puccini was een echte theaterman die muziek, woord en gebaar naadloos op elkaar aan wist te sluiten om het publiek emotioneel te raken. Het creatieve proces was een kwelling voor Puccini. Librettisten moesten veel incasseren voordat hij tevreden was met een tekst. Hij heeft dan ook relatief weinig opera’s gecomponeerd, maar daar zitten heel wat meesterwerken tussen. In Tosca, een ware thriller, houdt Puccini het publiek op het puntje van de stoel en het is moeilijk om aan het eind van La Bohème en Madama Butterfly niet te snotteren. Bovendien kon Puccini aria’s componeren van het soort dat Verdi bestempelde als ‘iets voor de orgeldraaier’: melodieën die in het hoofd blijven hangen en op straat gezongen worden. Nessun Dorma is gebruikt voor de wereldkampioenschappen voetbal en O Mio Babbino Caro in de reclame. Vanwege deze populariteit bij het grote publiek is het geniale talent van Puccini lange tijd niet erkend. Critici beschuldigden hem van effectbejag. Zijn reputatie als liefhebber van vrouwen en snelle auto’s en een leven gevuld met schandalen zullen daarbij niet geholpen hebben. (C.P.)
ArtiestLuciano Pavarotti
(bron: wikipedia)
ItaliëLuciano Pavarotti (Modena, 12 oktober 1935 – aldaar, 6 september 2007) was een Italiaanse tenor. Hij was een van de beroemdste operazangers ter wereld en volgens velen de beste tenor van zijn generatie.Pavarotti was de enige zoon van...
meer