Un ballo in maschera
- Piotr Beczala
- George Petean
- Anja Harteros
- Okka von der Damerau
- Zubin Mehta
- Johannes Erath
- Chor der Bayerischen Staatsoper
- Bayerisches Staatsorchester
Catalogusnr.:DCD1497
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Februari 2017
Genres:
Totale speelduur:149 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- C Major 739408
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Gesproken taal:
- Italiaans
Ondertitels:
- Meertalig
- Engels
- Frans
- Duits
- Spaans
- Japans
- Chinees
- Koreaans
Object status:
Samenvatting
Liefhebbers van een traditionele setting opgelet! Wellicht schrikt de moderne enscenering van deze voorstelling u op het eerste gezicht af. Maar dat hoeft niet. In dit geval is de frisse benadering van regisseur Johannes Erath geslaagd, ook al is de toon soms te cynisch en zwartgallig. De moderne enscenering helpt echter om de emoties achter het verhaal te begrijpen. Un Ballo in Maschera gaat over ontrouw en vriendschap binnen een driehoeksrelatie, maar Verdi en zijn librettist kozen daarbij soms voor een wel heel erg theatrale achtergrond: het huis van een bezeten waarzegster (akte 1), de heldin die rond middernacht kruiden zoekt in een gebied bij de galgen (akte 2). De excentrieke omstandigheden leiden af van het verhaal. Maar dus niet in deze versie: een tweepersoonsbed blijft midden op het podium staan. De scène van de waarzegster ziet er eindelijk eens een keer zo onheilspellend uit als de muziek klinkt. De muzikale uitvoering is schitterend. Alle zangers, hoofd- en bijpersonages, klinken uitstekend met Anja Harteros in een van haar beste rollen. Zubin Metha dirigeert, kortom een prachtige voorstelling. (CP)
Tracks
-
1Un ballo in maschera
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer