Attila
- Ildar Abdrazakov
- Vladislav Sulimsky
- Anna Markarova
- Sergei Skorokhodov
- Valery Gergiev
- Arturo Gama
- St. Petersburg Mariinsky Theaterkoor
- St. Petersburg Mariinsky Theaterorkest
Catalogusnr.:DCD1263
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Oktober 2013
Genres:
- Opera (compleet en hoogtepunten)
Totale speelduur:106 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Mariinsky MAR 0534
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Kan een meesterdramaturg als Verdi een goed opgebouwd drama verknallen? Het vermoeden ontstaat van wel, als we de achtergrondinformatie lezen van zijn negende opera Attila. Het libretto van Attila werd grotendeels geschreven door Temistocle Solera, de librettist van Verdi’s succesopera Nabucco. Solera verrichte goed werk. Al in de eerste scène worden de twee hoofdpersonages van Attila en Odabella scherp tegenover elkaar gezet. Het verhaal gaat echter niet zozeer over de clash tussen deze twee personen als individu, maar over de strijd tussen twee volkeren, twee culturen, twee religies: de oorlogszuchtige, barbaarse Hunnen en hun Germaanse aanhangers tegenover de beschaafde, vredelievende, christelijke Romeinen. Maar helemaal zwartwit is het niet. De brute Attila komt eerlijker over als zijn onbetrouwbare Romeinse tegenhanger, Ezio (Aetius). Aan het eind van de tweede akte weten we dat Attila wil trouwen met Odabella, de vrouw die vastbesloten is hem eigenhandig te vermoorden. De spanning loopt op… maar dan gaat het mis. Solera wijkt plotseling uit naar Spanje en laat een woedende Verdi achter met een nog onuitgewerkte derde akte. Verdi vraagt Piave het werk af te maken, maar geeft hem de opdracht zich in de laatste akte te concentreren op de individuen. Dit tot ergernis van Solera die de opera wilde laten eindigen met een grootse koorfinale. En we moeten hem nageven, Solera had gelijk. De laatste akte is onlogisch, het drama gaat als een nachtkaars uit. Attila wordt zelden opgevoerd maar het werk wordt hier goed verdedigd door Valery Gergiev. Sfeervolle decors, uitstekende zangers. (CP)
Filmbeelden

Tracks
-
1Attila
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
GenresOpera (compleet en hoogtepunten)
Wat is opera eigenlijk? Vaak zal het antwoord luiden: een volledig gezongen en door orkest begeleid toneelstuk. Dit is echter maar half waar want in sommige opera's wordt de tekst deels gesproken, in Carmen bijvoorbeeld. Anderen zullen opmerken dat de opera serieus is, maar ook dat klopt niet helemaal want er bestaan heel wat komische opera's. Verschillen tussen musical/operette en opera kunnen dus eigenlijk niet hierop gebaseerd worden. Nu is opera ook een soort kwaliteitsaanduiding. Vrijwel alle hoofdzakelijk gezongen muziekdramatische werken die de tand des tijds hebben doorstaan, worden opera’s genoemd ook al is de oorspronkelijke benaming anders, bijvoorbeeld Singspiel. Hedendaagse componisten die hun werk aanduiden als opera, pretenderen dat hun muziek van hoogstaand niveau is. Zo beschouwd zou een musical van vandaag over honderd jaar een opera genoemd kunnen worden. meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
ArtiestValery Gergiev
Valery Gergiev is in ons land vooral bekend als de chefdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en als drijvende kracht achter het Rotterdamse Gergiev Festival: een jaarlijks terugkerend evenement met hoogtepunten uit de operaliteratuur en de symfonische muziek. Valery Gergiev werd in 1953 geboren te Moskou. Tijdens de VARA Matinee van 31 oktober 1987 maakte hij zijn Nederlandse debuut. Een jaar later werd hij chefdirigent van het orkest van de Kirov Opera (het tegenwoordige Mariinski Theater). In 1995 werd hij chefdirigent van het Rotterdams Philharmonisch, nadat hij eerst een aantal jaren als vaste gastdirigent had opgetreden. Veel lof oogsten zijn cd-opnames van Moessorgski's Boris Godoenov en Prokovjevs Ivan de Verschrikkelijke. meer