Don Carlo
- Mario Malagnini
- Cellia Costea
- Simone Piazzola
- Giacomo Prestia
- Fabrizio Ventura
- Joseph Franconi Lee
- Coro Lirico Amadeus
- Orchestra Regionale dell'Emilia-Romagna
Catalogusnr.:DCD1255
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:September 2013
Genres:
Totale speelduur:228 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:2 dvd-video's
Bestel-info:
- C Major 724608
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Verdi's Don Carlos – naar Schillers Don Carlos, Infant von Spanien – ging op 11 maart 1867 in première in Parijs. Op 10 januari 1884 klonk de ingekorte Italiaanse versie (Don Carlo) in het Teatro alla Scala, Milaan, waarbij de oorspronkelijke vijf akten tot vier gereduceerd waren. Twee jaar later volgde echter een uitvoering in Modena, waarbij de oorspronkelijke eerste akte (zich afspelend in Fontainebleau) weer werd meegenomen. Het is deze uitvoering die op deze dvd gevolgd wordt, live opgenomen in het theater Luciano Pavarotti in, jawel, Modena. En het is een hele zit, inclusief de scène in Fontainebleau en het ballet in de tuinen van de koningin. Maar het loont absoluut de moeite. In de eerste plaats dankzij Verdi, die – ondanks de moeizame ontstaansgeschiedenis – hier het beste van zichzelf gaf. Vervolgens vanwege deze productie, die tot het eind toe weet te boeien. En dat is knap, aangezien vooral het eind van de derde akte (een autodafe) en het begin van de vierde akte (o.a. de scène met de sinistere grootinquisiteur, een letterlijk blinde machtspoliticus) in het geheugen blijven hangen. De bariton Simone Piazzola (Rodrigo) en de sopraan Cellia Costea (Elisabetta) weten ook daarna nog de spanning indrukwekkend vast te houden in hun lange, maar prachtige monologen. (HJ)
Filmbeelden

Tracks
-
1Don Carlo
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer