Les vêpres siciliennes
- Barbara Haveman
- Burkhard Fritz
- Alexander Marco-Buhrmester
- Bálint Szabó
- Paolo Carignani
- Christof Loy
- Nederlands Operakoor
- Nederlands Filharmonisch Orkest
Catalogusnr.:DCD1107
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:November 2011
Genres:
- Opera (compleet en hoogtepunten)
Totale speelduur:207 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:2 dvd-video's
Bestel-info:
- Opus Arte OA 1060 D
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Samenvatting
De opera is een probleem, zo ook deze productie van de Nederlandse Opera. De dvd registratie verdient echter wel enige erkenning, ook al viel deze (integrale!) uitvoering van Les Vêpres Siciliennes niet bij iedereen in goede aarde. Vooral Barbara Haveman levert een knappe prestatie als Hélène, wanneer we ons bedenken dat ze zich als invalster moest waarmaken. Het boegeroep betrof vooral het regisseursteam, dat soms wel wat vrij omsprong met deze zeer lange en niet altijd even sterke opera. Zo verplaatste men de ouverture naar het einde van de eerste akte, als begeleiding van een even intrigerende als onbegrijpelijke videoprojectie. Het ballet intermezzo van maar liefst een halfuur was in zijn oorspronkelijke vorm een mime van mythologische faunen, zefiers, nimfen, etc.. Hier werd het een koddige droom van de kinderwereld met Freudiaanse verwikkelingen en vieze spelletjes; en ook dat deed in de pers de nodige wenkbrauwen fronsen. Gelukkig zien we daarna een sterke vierde akte met een aangrijpend liefdesduet, of wat daarvoor moest doorgaan in Verdi’s misantropische universum. Hélène en Henri zijn hier typische Verdiaanse antihelden, wanneer hun liefde vermorzeld dreigt te worden door de meedogenloze machinerieën van de politiek en de macht. Toegegeven, het is geen Don Carlo of Aida, maar zo nu en dan is zowel de opera als deze realisatie indrukwekkend. (HJ)
Filmbeelden

Tracks
-
1Les vêpres siciliennes
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
GenresOpera (compleet en hoogtepunten)
Wat is opera eigenlijk? Vaak zal het antwoord luiden: een volledig gezongen en door orkest begeleid toneelstuk. Dit is echter maar half waar want in sommige opera's wordt de tekst deels gesproken, in Carmen bijvoorbeeld. Anderen zullen opmerken dat de opera serieus is, maar ook dat klopt niet helemaal want er bestaan heel wat komische opera's. Verschillen tussen musical/operette en opera kunnen dus eigenlijk niet hierop gebaseerd worden. Nu is opera ook een soort kwaliteitsaanduiding. Vrijwel alle hoofdzakelijk gezongen muziekdramatische werken die de tand des tijds hebben doorstaan, worden opera’s genoemd ook al is de oorspronkelijke benaming anders, bijvoorbeeld Singspiel. Hedendaagse componisten die hun werk aanduiden als opera, pretenderen dat hun muziek van hoogstaand niveau is. Zo beschouwd zou een musical van vandaag over honderd jaar een opera genoemd kunnen worden. meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer