La traviata
- Renée Fleming
- Joseph Calleja
- Thomas Hampson
- Antonio Pappano
- Richard Eyre
- Covent Garden Royal Opera House Chorus
- Covent Garden Royal Opera House Orchestra
Catalogusnr.:DCD1058
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Mei 2011
Genres:
Totale speelduur:132 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Opus Arte OA 1040 D
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Met namen van zulke grootheden als Fleming, Hampson en Pappano zijn de verwachtingen van deze Traviata-voorstelling torenhoog. Het kan alleen nog maar tegenvallen en inderdaad stelt de eerste akte een beetje teleur. Opvallend minpuntje is dat de afstemming tussen koor en dirigent niet optimaal is. Zorgwekkender is dat de geliefden van het verhaal weliswaar geweldig zingen maar niet overtuigend overkomen. Joseph Calleja heeft een prachtstem en dito techniek: warm, rond, indrukwekkend volumineus, uitstekende dictie, keurige fraseringen… Het is alleen jammer dat hij geen grote podiumpersoonlijkheid is. Ook Renée Fleming is geen natuurtalent op acteergebied maar ze heeft veel ervaring en in de tweede akte beginnen haar acteerprestaties op peil te komen. Haar personage is dan veranderd van koket naar tragisch en ze heeft de charismatische Thomas Hampson tegenover zich staan. Vanaf dat moment begint het verhaal je te grijpen en laat het je niet meer los. De productie kan u bekend overkomen want het is dezelfde als die van de veel besproken opvoering met Angela Gheorghiu uit 1994. (CP)
Filmbeelden

Tracks
-
1La traviata
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
ArtiestRenée Fleming
(bron: wikipedia)
Renée Fleming (Indiana, Pennsylvania, 14 februari 1959) is een Amerikaanse operazangeres (sopraan). Ze groeide als dochter van twee zangleraren op in Rochester, New York.Vanwege het beroep van haar ouders kreeg Renée het zingen met de paplepel ingegoten. Ze studeerde...
meer