Simon Boccanegra
- Thomas Hampson
- Cristina Gallardo-Domâs
- Ferruccio Furlanetto
- Miroslav Dvorsky
- Daniele Gatti
- Peter Stein
- Wiener Staatsopernchor
- Wiener Staatsopernorchester
Catalogusnr.:DCD0583
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:April 2007
Genres:
Totale speelduur:136 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- TDK DVWW-OPSIBOW
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Antonio García Gutiérrez schreef toneelstukken die buitensporig dramatisch en onlogisch waren, maar dat weerhield Verdi er niet van om tot twee keer toe een opera te baseren op het werk van de Spaanse dichter. De eerste keer was een groot succes. Il Trovatore is een heerlijk griezelverhaal en dat mag nu eenmaal een tikkeltje ongeloofwaardig zijn. Met Simone Boccanegra echter verkeek Verdi zich. Dat verhaal wordt te serieus neergezet om ongeloofwaardigheden door de vingers te zien. De opera uit 1857 werd een flop. Jaren later werd Verdi gevraagd het werk te reviseren. De librettist Arrigo Boito, met wie de componist samenwerkte aan Otello, schoot te hulp. De tweede versie ging in 1881 in première en was meer succesvol, wellicht dankzij de indrukwekkende finale van de eerste akte waar de opera tegenwoordig nog steeds het meest bekend om is. Simone Boccanegra kent prachtige stukken muziek, maar het verhaal blijft een manco, ook als de opera zo goed verdedigd wordt als hier aan de Wiener Staatsoper met een memorabele interpretatie van Thomas Hampson als de titelheld. (CP)
Filmbeelden

Tracks
-
1Simon Boccanegra
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer