La traviata
- Anna Netrebko
- Rolando Villazón
- Thomas Hampson
- Carlo Rizzi
- Willy Decker
- Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor
- Wiener Philharmoniker
Catalogusnr.:DCD0473
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Juni 2006
Genres:
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:2 dvd-video's
Bestel-info:
- Deutsche Grammophon 00440 073 4196
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Anna Netrebko en Rolando Villazón zijn hier, beiden in hun 'prime', het aantrekkelijkste en meest hartveroverende jonge liefdespaar op het internationale operapodium. Met deze woorden huldigde de jury van de Edisons deze Traviata-opname. De operavoorstelling die opgevoerd werd tijdens de Salzburger Festspiele in 2005, was muzikaal gezien van absolute topkwaliteit. Maar de kale decors en regie van Willy Decker bevielen niet iedereen. Bariton Thomas Hampson had moeite met de aanpak van de regisseur, blijkt uit de Behind The Scenes documentaire op deze dubbeldvd. Omdat Decker zich tot de essenties beperkte, negeerde hij immers muzikale details: Hampson moest agressief overkomen op een moment dat hij een prachtige lyrische melodie zong. Maar Deckers benadering kan ook verfrissend en origineel genoemd worden. Alfredo zingt bijvoorbeeld zijn grote aria uit akte 2 in boxershort speels stoeiend met zijn Violetta. In ieder geval is het een groot genot om drie zulke getalenteerde zangers samen aan het werk te zien. (CP)
Tracks
-
1La traviata
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Il Trovatore
Een oude zigeunerin, veroordeeld tot de brandstapel, schreeuwt om wraak. Haar dochter ontvoert het kind van de graaf die… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Aida
Giuseppe Verdi's opera Aidais een van de populairste opera's ter wereld. Ook in Nederland wordt de opera opvallend vaak in de… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
ArtiestWiener Philharmoniker
(bron: wikipedia)
De Wiener Philharmoniker is een Oostenrijks symfonieorkest dat in 1842 werd opgericht. Naast hun concerten in hun thuisbasis, de Wiener Musikverein, en diverse andere zalen, vormen zij ook het orkest van de Weense Staatsopera onder de naam Orchester der Wiener...
meer