Messa da requiem
- Angela Gheorghiu
- Daniela Barcellona
- Roberto Alagna
- Julian Konstantinov
- Claudio Abbado
- Zweeds Radiokoor
- Eric Ericson Kamerkoor
- Orfeón Donostiarra
- Berliner Philharmoniker
Catalogusnr.:DBD0112
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Maart 2009
Genres:
- Oratoria - missen - cantates etc.
Totale speelduur:88 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- EMI 724349269491
- EMI 4 92693 9
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
1Requiem voor soli [4], koor en orkest
Gerelateerde artikelen
-
George Martin overleden
De wereldberoemde producer George Martin overleed in 2016 op 90-jarige leeftijd. Als muzikale mentor van The Beatles speelde… meer
-
Basiscollectie klassiek: Beroemde requiems
Een Requiem of Missa pro defunctis is een katholieke mis die wordt opgedragen voor de overledenen. De mis klinkt tijdens het… meer
-
Curiosa pop: Liedjes over touren
Het leven van een popartiest op tournee gaat niet altijd over rozen. Natuurlijk is het leuk om avond aan avond applaus te… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
-
Basiscollectie klassiek: La Traviata
La Traviatais een van de meest opgevoerde opera's ter wereld, zo niet de meest opgevoerde. Het is een toegankelijke opera met… meer
GenresOratoria - missen - cantates etc.
Historisch gezien bevinden Bachs Matthäuspassion en Hohe Messe zich precies op de grens tussen ouderwetse dienstbaarheid en moderne vrijheid van expressie. Na Bach zou de religieuze muziek zich alleen maar verder verwijderen van het kerkelijke terrein. Het glorieuze verleden van Obrecht, Ockeghem, Josquin en Palestrina versteende tot een onderwijsmethode: het zogeheten Palestrina contrapunt. Ironisch genoeg werd de beste religieuze muziek na Bach gecomponeerd door zeer wereldse componisten: Mozart, Beethoven, Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms, Scriabin, Fauré, Rachmaninov, Vaughan Williams... De 20ste eeuw liet soms een kentering zien: Schönberg, Stravinsky en Messiaen lieten zich inspireren door respectievelijk het Jodendom, de Russische orthodoxie en het katholicisme. De algehele ontkerkelijking is echter onomkeerbaar. Zelfs de vrome klanken van Pärt, Gorecki en Tavener roepen eerder associaties op minimalistisch design dan met traditionele vroomheid. meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
ArtiestRoberto Alagna
(bron: wikipedia)
Roberto Alagna (Clichy-sous-Bois, 7 juni 1963) is een Franse tenor van Italiaanse (Siciliaanse) afkomst. Hij was tot 2013 gehuwd met de sopraan Angela Gheorghiu, met wie hij ook veel samenwerkte.Alagna studeerde in Parijs en zong aanvankelijk populair repertoire. In...
meer