Christmas in Rome
Catalogusnr.:DBD0091
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Oktober 2007
Genres:
Totale speelduur:109 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Deutsche Grammophon 00440 073 4361
DVD regio:
- regio 0 (oa. Nederland)
TV standaard:
- NTSC
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
- Anoniem
- Paul McCreesh
- Gabrieli Consort & Players
1Tu scendi dalle stelle -
- Giovanni Francesco Anerio
- Paul McCreesh
- Susan Hemington Jones
- Sarah Pendlebury
- Angus Smith
- Gabrieli Consort & Players
2Nell'apparir del sempiterno sole -
- Tomás Luis de Victoria
- Paul McCreesh
- Gabrieli Consort & Players
3O magnum mysterium -
- Giovanni Pierluigi da Palestrina
- Paul McCreesh
- Gabrieli Consort & Players
4Missa Hodie Christus natus est ; Kyrie -
- Girolamo Frescobaldi
- Paul McCreesh
- Gabrieli Consort & Players
5Canzona's voor instrumenten [1-4] en b.c. boek 1, nr.1-38 ; Canzona nr.7 La Bianchina -
- Giovanni Pierluigi da Palestrina
- Paul McCreesh
- Gabrieli Consort & Players
6Missa Hodie Christus natus est ; Gloria -
- Tomás Luis de Victoria
- Paul McCreesh
- Timothy Roberts
- Gabrieli Consort & Players
7Quem vidistis, pastores -
- Girolamo Frescobaldi
- Paul McCreesh
- Angus Smith
- Gabrieli Consort & Players
8O Jesu mi dulcissime -
- Giacomo Carissimi
- Paul McCreesh
- Susan Hemington Jones
- Sarah Pendlebury
- Gabrieli Consort & Players
9Exulta, gaude, filia Sion -
- Josquin Desprez
- Paul McCreesh
- Gabrieli Consort & Players
10Praeter rerum seriem -
- Giovanni Pierluigi da Palestrina
- Paul McCreesh
- Gabrieli Consort & Players
11Hodie Christus natus est -
- Alessandro Scarlatti
- Nancy Argenta
- Trevor Pinnock
- The English Concert Choir
- The English Concert
12Cantate voor sopraan, violen [2], altviool, cello en luit, "Oh di Betlemme altera povertà" -
- Arcangelo Corelli
- Trevor Pinnock
- The English Concert
13Concerto grosso voor orkest, op.6, nr.8 in g kl.t., "Per la notte di natale" -
- Antonio Vivaldi
- Trevor Pinnock
- The English Concert Choir
- The English Concert
14Gloria RV.589 in D gr.t.
Gerelateerde artikelen
-
Een reis door de muziek: Renaissance
Onze reis door de muziek brengt ons naar de Renaissance (c. 1400-1600). Typerend voor de Renaissance was een destijds populair… meer
-
Basiscollectie klassiek: Tsjaikovski's Notenkraker
Het is voor velen een traditie: met Kerst kijken naar een opvoering van De Notenkraker. Het sprookjesachtige ballet met de… meer
-
Klassieke muziek - 40 jaar cd
De cd is een schijfje dat door een optische laser kan worden afgelezen. Houd de spiegelende kant tegen het zonlicht, en je ziet… meer
Componist Tomás Luis de Victoria
De Victoria werd, als zevende van elf kinderen, in Madrid geboren. Als koorknaap kreeg hij zijn eerste muzieklessen, en na zijn stembreuk werd hij naar Rome gestuurd. Daar leerde hij ongetwijfeld de grote Palestrina kennen, misschien zelfs als docent. Tot 1587 had hij vervolgens een zeer succesvolle carrière als musicus en componist, tot hij de rust opzocht en in dienst van een klooster ging werken. De arbeidsvoorwaarden waren daar uitermate gunstig: De Victoria had een bediende, de maaltijden werden verzorgd en per jaar had hij een maand vakantie! Deze omstandigheden zorgden er voor dat De Victoria zich niet meer liet verleiden tot functies elders. Als componist richtte De Victoria zich volledig op de Latijnse liturgie: hij schreef vele missen, Magnificats en motetten. Zijn sombere muziek is vooralsnog het populairst gebleken, zoals het Requiem en het prachtige officie voor de Goede Week. Hierdoor is wel een wat vertekend beeld ontstaan van De Victoria als een soort sombere romanticus, maar hij schijnt bepaald geen tobber te zijn geweest. Als je iets verder luistert, hoor je ook goed de muzikale vreugde in zijn werk. (TC) meer
Wie de naam Palestrina hoort, denkt al snel aan streng, degelijk contrapunt en saai muziekonderwijs. En dit is niet nieuw: al vóór zijn dood werd het beeld van Palestrina steeds legendarischer. Zijn oeuvre dwingt dan ook wel respect af, met ruim honderd missen, driehonderd motetten en nog vele andere, meestal religieuze werken. En dat alles in een vlekkeloze beheersing van de compositietechnieken van zijn Frans-Vlaamse voorgangers. Naast de kwantiteit en kwaliteit van zijn oeuvre heeft ook Palestrina’s rol bij het Concilie van Trente bijgedragen aan zijn imago. Dit concilie wilde de katholieke kerkmuziek hervormen: alle overdadige en wereldlijke elementen moesten verdwijnen en de tekst moest - verstaanbaar - op de voorgrond staan. Bij luistersessies om de verstaanbaarheid te testen klonk wellicht Palestrina’s ‘Missa Papae Marcelli’, maar dat is lang niet zeker, om nog maar te zwijgen over de mythe van Palestrina als ‘redder van de kerkmuziek’. Hoe het ook zij: Palestrina was de centrale componist in het Rome van de zestiende eeuw, en zijn statuur heeft tot op de dag van vandaag voortgeduurd, ook al wordt hem wel eens ‘saaiheid’ of ‘stoffigheid’ verweten. Maar iedereen die een duik in zijn enorme oeuvre waagt, merkt al snel dat ook dit een mythe is. (TC)
Dat Josquin Desprez een van de invloedrijkste componisten uit de Renaissance zou worden, is mede te danken aan de loftuitingen waarmee de hervormer Martin Luther hem overspoelde. Luther vond Josquins muziek een voorbeeld van hoe je teksten in muziek kon uitdrukken. En als je motetten van Josquin beluistert, begrijp je direct wat Luther bedoelt: ook nu nog is Josquins muziek bijzonder aansprekend en aangrijpend. Dankzij Luthers reclame werd Josquin na zijn dood een echte held in de Duitse 16e eeuw. Deze populariteit zorgde er zelfs voor dat uitgevers regelmatig muziek uitbrachten die zogenaamd door Josquin geschreven zou zijn, zodat het goed zou verkopen! Nadeel van deze praktijken is, dat het tegenwoordig een wetenschap apart is om uit te vogelen welke stukken nu echt van Josquins hand zijn… Zijn authentieke werken munten echter uit in helderheid, vindingrijkheid en diepzinnigheid. Enkele hoogtepunten zijn de motetten ‘Miserere mei’, ‘Stabat Mater’, het beroemde ‘Ave Maria’, ‘Ut Phoebi Radiis’, de klaagzang na Ockeghems overlijden (de ‘deploration’) en de Missa Gaudeamus en de twee ‘L’homme arme’ missen. (TC)