In convertendo
Catalogusnr.:DBD0070
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Augustus 2006
Genres:
- Oratoria - missen - cantates etc.
Totale speelduur:69 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Opus Arte OA 0956 D
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Samenvatting
Je zou het belang van Rameau's als theoreticus kunnen vergelijken met dat van Newton. Want zoals Newton met een prisma het licht brak in afzonderlijke kleuren, zo beschreef Rameau hoe een bepaalde klank ontleed kon worden in boventonen (en zelfs 'ondertonen', wat eigenlijk onzin is, maar wel een grote invloed heeft gehad op de 19de-eeuwse muziektheorie). Het zou Rameau - die de muziek beschouwde als de wetenschap die andere wetenschappen het aanzijn gaf - dan ook zeker bevallen zijn dat hij vooral herinnerd werd als de auteur van de Traité de l'harmonie (1722) en andere traktaten. In de documentaire op deze DVD wordt een meer compleet beeld van Rameau gegeven. Zo leren we hem hier niet alleen kennen als één van de belangrijkste muziektheoretici ooit, maar ook als briljant kerkmusicus, geniaal instrumentalist, bevlogen entertainer en als de 'grootste componist van dansmuziek voor Stravinski' (aldus Christie). Christie oppert ergens dat hij het team waarmee hij Rameau's theaterwerken uitvoert het liefst mee zou nemen naar Las Vegas, om zo een indruk te krijgen van het soort vermaak dat Rameau's Les Indes Galantes bood. Tijdens de aftiteling zien we Christie zelfs meedansen op de Danse des Sauvages. De DVD bevat tevens een uitvoering van het indrukwekkende motet In Convertendo (psalm 126), waarvan het gedurfd chromatische slokoor een grandioze verklanking is van de tegengestelde affecten van het 'zaaien in tranen' en het 'oogsten met gejuich'. (HJ)
Filmbeelden

Tracks
-
- Jean-Philippe Rameau
- Nicolas Rivenq
- Sophie Daneman
- Jeffrey Thompson
- Olga Pitarch
- William Christie
- Les Arts Florissants
1In convertendo Dominus -
- Jean-Philippe Rameau
- Béatrice Martin
- Patrick Cohën-Akenine
- Nima Ben David
- Serge Saitta
2Pièces de clavecin en concerts nr.3, 1741 ; La timide -
- Jean-Philippe Rameau
- Béatrice Martin
- Patrick Cohën-Akenine
- Nima Ben David
3Pièces de clavecin en concerts nr.3, 1741 ; La Lapoplinière -
- Jean-Philippe Rameau
- Béatrice Martin
- Patrick Cohën-Akenine
- Nima Ben David
4Pièces de clavecin en concerts nr.4, 1741 ; La Rameau
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: Rameau
De Fransman Jean Philippe Rameau(1683-1764) was een groot geleerde in de muziektheorie. Met zijn functionele harmonieleer legde… meer
GenresOratoria - missen - cantates etc.
Historisch gezien bevinden Bachs Matthäuspassion en Hohe Messe zich precies op de grens tussen ouderwetse dienstbaarheid en moderne vrijheid van expressie. Na Bach zou de religieuze muziek zich alleen maar verder verwijderen van het kerkelijke terrein. Het glorieuze verleden van Obrecht, Ockeghem, Josquin en Palestrina versteende tot een onderwijsmethode: het zogeheten Palestrina contrapunt. Ironisch genoeg werd de beste religieuze muziek na Bach gecomponeerd door zeer wereldse componisten: Mozart, Beethoven, Berlioz, Wagner, Verdi, Brahms, Scriabin, Fauré, Rachmaninov, Vaughan Williams... De 20ste eeuw liet soms een kentering zien: Schönberg, Stravinsky en Messiaen lieten zich inspireren door respectievelijk het Jodendom, de Russische orthodoxie en het katholicisme. De algehele ontkerkelijking is echter onomkeerbaar. Zelfs de vrome klanken van Pärt, Gorecki en Tavener roepen eerder associaties op minimalistisch design dan met traditionele vroomheid. meer
ComponistJean-Philippe Rameau
Hij introduceerde het begrip subdominant en verdeelde akkoorden in drieklanken en septiemakkoorden. De Fransman Jean Philippe Rameau (1683-1764) is een van de belangrijkste muziektheoretici geweest in de Westerse muziekgeschiedenis, de grondlegger van de harmonieleer. Maar hij was ook een belangrijke componist, wiens invloed op de ontwikkeling van de opera niet onderschat mag worden. Rameau leidt de eerste veertig jaar van zijn leven een obscuur bestaan in de provincie, waar hij werkzaam is als organist. In 1722 vertrekt hij naar Parijs waar hij zijn theorietraktaat Traité de l'Harmonie uitgeeft. Rameau wordt erkend als een belangrijk muziektheoreticus en leraar, en spoedig ook als componist van klavecimbelmuziek. Maar zijn ambities reiken verder. Hij wil operacomponist worden. Zijn opera's Hippolyte et Aricie, Castor et Pollux en zijn opera-ballet Les Indes Galantes slaan in als een bom. De muziek is harmonisch zoveel complexer dan wat het operapubliek gewend is, minder natuurlijk maar wel dramatischer en expressiever. Rameau krijgt de steun van de steenrijke financier La Pouplinière en de banden met het hof zijn goed. Rond 1750 is hij op de piek van zijn roem. Zijn werken worden overal in Frankrijk opgevoerd. Langzamerhand verliest hij echter de steun van de verlichtingsfilosofen en na zijn dood in 1764 raken zijn opera's in de vergetelheid. Rameau blijkt teveel verbonden met het Ancien Régime om na de Franse revolutie geëerd te kunnen worden door zijn landgenoten. Pas de afgelopen decennia krijgt hij weer de aandacht die hij verdient. (CP) meer