The last supper concert
- *
- *
- *
- *
- *
- Pan Dream PDL 1042
- regio 2 (Europa, Nederland)
- PAL
- Kleur
Filmbeelden

Tracks
-
- Joseph Haydn
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
1Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze Hob.XX, nr.1A, 1786 -
- Wolfgang Amadeus Mozart
- Cecilia Gasdia
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
2Ave verum corpus KV.618 (Arr.) -
- Charles Gounod
- Pietro Ballo
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
3Ave Maria, "Mélodie religieuse adaptée au 1er prelude de J.S. Bach" -
- Georg Friedrich Händel
- Cecilia Gasdia
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
4Rinaldo HWV.7a ; Lascia ch'io pianga -
- Georges Bizet
- Pietro Ballo
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
5L'Arlésienne ; Intermezzo (Arr.) -
- Antonio Vivaldi
- Cecilia Gasdia
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
6Longe mala, umbrae, terrores RV.629 -
- Franz Schubert
- Pietro Ballo
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
7Ellens Gesang D.839, op.52, nr.6, "Ave Maria" -
- Antonio Vivaldi
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
8Sinfonia voor strijkorkest RV.169 in b kl.t., "Sinfonia al Santo Sepolcro" -
- Alessandro Stradella
- Pietro Ballo
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
9Pietà Signore -
- Giuseppe Verdi
- Cecilia Gasdia
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
10Jerusalem ; Ave Maria -
- César Franck
- Cecilia Gasdia
- Pietro Ballo
- Donato Renzetti
- Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano
11Panis angelicus
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: Beethovens late strijkkwartetten
Wie zijn schilderijen bewerkt met de achterkant van het penseel is of gek, of een genie. Of allebei. Rembrandt was zo’n… meer
-
Basiscollectie klassiek: Mozart in Wenen
De laatste 10 jaar van zijn leven beproefde Wolfgang Amadeus Mozartzijn geluk in Wenen. Zowel succes als financiële problemen… meer
-
Curiosa klassiek: De eeuwige beweging
De eeuwig doorgaande beweging: net als in de natuur kan die in de muziek natuurlijk nooit bestaan. Toch zijn veel componisten… meer
-
Basiscollectie klassiek: Mozarts Don Giovanni
Don Juan is een beetje als James Bond. Hij is een liefhebber van seks en vrouwen, trekt zich niets aan van normen en waarden… meer
-
Curiosa klassiek: Het Wilhelmus
Ons land heeft een ingetogen volkslied. Hier geen bruisend bloed en verheerlijking van de eigen geboortegrond, zoals bijvoorbeeld… meer
-
Basiscollectie klassiek: Le nozze di Figaro
Le nozze di Figarois een van Mozarts grootste meesterwerken. Het is een echte komische opera vol verkleedpartijen en vermeende… meer
-
Curiosa klassiek: Is er lijden na de Mattheus?
Kom O dochters, help mij klagen', zo begint Bachs Matthäus-Passion. In de Stille Week kan niemand het rouwbetoon ontgaan: het… meer
Componist Joseph Haydn
Dit goddelijke instrument werd op 27 januari 1756 geboren in Salzburg. Hij en zijn zusje Nannerl blijken zeer muzikaal te zijn. Mozart is nog maar een kind als vader Leopold de kinderen op tournee neemt langs verschillende hoven door heel Europa. Ook ons land wordt aangedaan. Zo delen ze in de festiviteiten rond de wijding van Willem V als stadhouder.
Mozart als wonderkind. Het is een cliché waar de volwassen Mozart maar met moeite van los kwam. Zowel zijn dominante vader als zijn werkgever (de aartsbisschop van Salzburg) belemmerden zijn vrijheid. Het conflict met de werkgever escaleert in 1781. Mozart werd letterlijk het aartsbisschoppelijke paleis uitgetrapt. Vader Leopold had grote bezwaren tegen Mozarts vrijages met de dochters van de familie Weber. Pas na veel gesputter geeft Leopold in 1782 toestemming voor het huwelijk met Constanze Weber.
In de stad Wenen proberen de jong gehuwden een eigen bestaan op te bouwen. Mozarts opera Die Entführung aus dem Serail is een enorm succes. Ook de première van Le nozze di Figaro (1786) valt in goede aarde. Don Giovanni (1788) wordt echter zeer koel ontvangen, althans in Wenen. Mozart heeft steeds vaker last van geldzorgen. In zijn laatste jaar, 1791, is de situatie nijpend. Een enorme werkdruk ondermijnt zijn gezondheid. Wrang genoeg wordt de opera Die Zauberflöte toch nog een groot succes. De depressieve componist heeft echter last van wanen. Zo denkt hij dat iemand hem wil vergiftigen, misschien is het Salieri wel. Doodziek repeteert hij de zangpartijen van een onvoltooide Requiem, waarbij hij zelf de alt zingt. In de vroege ochtend van 5 december 1791 overlijdt hij.
Mozart is een personage geworden, waarvan de symbolische waarde heel sterk blijkt te zijn. De film Amadeus trok miljoenen mensen naar de bioscoop. De componist is het onderwerp geweest van romans, toneelstukken en films. Er moesten boeken geschreven worden om de mythevorming te doorbreken. Maar de feiten van zijn leven blijven inspirerend. Hij was een wonderkind, een uitzonderlijk muziektalent en een genie die vieze grappen kon maken. Hij had succes maar ook financiële problemen. Hij stierf jong en liet een onvoltooid requiem na.
(CP, HJ)
Franz Peter Schubert (Wenen, 31 januari 1797 – aldaar, 19 november 1828) was een Oostenrijks componist.
Franz Schubert werd geboren in Himmelpfortgrund, een buitenwijk van Wenen, tegenwoordig Wien-Alsergrund, als zoon van een onderwijzer, die het met de zorg voor negentien kinderen uit twee huwelijken niet breed had. Toen Franzerl acht jaar was, begon zijn vader hem vioollessen te geven en zond hij hem voor zanglessen naar Michael Holzer. In de familiekroniek, die hij nog tot enige uren voor zijn dood... meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP)