La grande opera i concerti
Catalogusnr.:AED0107
Film uitgebracht:0001
Drager uitgebracht:Augustus 2005
Genres:
- Ballet - Entr'acte - Toneelmuziek - Operetteouverture
Totale speelduur:130 min.
Jouw waardering:
- *
- *
- *
- *
- *
Gemiddeld:nog geen waarderingen
Product:1 dvd-video
Bestel-info:
- Records TDVD 933
DVD regio:
- regio 2 (Europa, Nederland)
TV standaard:
- PAL
- Kleur
Object status:
Filmbeelden

Tracks
-
1Nabucco ; Sinfonia
-
2Attila ; Prelude
-
3Giovanna d'Arco ; Ouverture
-
4La traviata ; Prelude akte 1
-
5I vespri siciliani ; Ouverture
-
6I masnadieri ; Prelude
-
7Luisa Miller ; Sinfonia
-
8Aroldo ; Ouverture
-
9La forza del destino ; Sinfonia
-
10Aida ; Balletmuziek
Gerelateerde artikelen
-
Basiscollectie klassiek: Het inspirerende leven van een courtisane
Een van de grootste muzen uit de negentiende eeuw was een in extreme armoede geboren vrouw die al op jonge leeftijd gedwongen… meer
-
Basiscollectie klassiek: Verdi's Macbeth
De Italiaanse operacomponist Giuseppe Verdihad een groot ontzag voor Shakespeare. Toen hij een operabewerking ging maken van… meer
-
Basiscollectie klassiek: Beroemde requiems
Een Requiem of Missa pro defunctis is een katholieke mis die wordt opgedragen voor de overledenen. De mis klinkt tijdens het… meer
-
Basiscollectie klassiek: Tsjaikovski's Notenkraker
Het is voor velen een traditie: met Kerst kijken naar een opvoering van De Notenkraker. Het sprookjesachtige ballet met de… meer
GenresBallet - Entr'acte - Toneelmuziek - Operetteouverture
Het woord ballet komt van ‘ballare’, wat ‘dansen’ betekent in het Italiaans. In dit land wordt in de vijftiende eeuw de hofdans gecultiveerd. De Franse koningen zijn gek op de Italiaanse hofdansen en dansen zelf mee in zogenaamde hofballetten. Lodewijk XIV sticht de allereerste balletacademie en wordt daarmee als grondlegger gezien van het klassieke ballet ofwel de Westerse academische theaterdans. In de barok vormen balletten meestal een onderdeel van opera’s en toneelstukken. Pas langzamerhand ontstaat het verhalende ballet dat tot een hoogtepunt komt in de romantiek met avondvullende balletten als Giselle, Zwanenmeer en Doornroosje, waarvoor componisten als Tsjaikovski hun beste muziek componeren. In de twintigste eeuw begint het verzet tegen het academische klassieke ballet. De moderne dans komt op en krijgt zijn eigen dansscholen. Het moderne ballet wordt een kunstvorm die zich op allerlei manieren kan uiten: in het theater maar ook op straat, met muziek of zonder. meer
ComponistGiuseppe Verdi
Giuseppe Verdi, zoon van een herbergier, wordt beschouwd als de belangrijkste en populairste operacomponist van Italië. Maar weinig componisten hebben zo goed een balans kunnen vinden tussen artistieke idealen en commerciële belangen. Verdi is de componist van hits als La donna è mobile en het Slavenkoor. Hij wist dat hij altijd 'iets voor de orgeldraaier' moest componeren, wilde hij dat een opera succesvol was. Hij waakte ervoor het publiek te vervelen. Vooral zijn vroege werken worden gekenmerkt door een sterke ritmiek die zijn opera’s een sterk vooruit stuwende kracht verlenen. Een bekend voorbeeld is Il trovatore.
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer
Maar Verdi was ook een componist met idealen. Als hij geboeid werd door een personage, wilde hij het karakter zo goed mogelijk in muziek beschrijven. Om daarin te slagen moest hij soms de traditionele operavormen manipuleren of negeren zoals in Rigoletto, waardoor hij vaak in discussie moest gaan met zangers en tekstschrijvers. Hij was niet bang om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te spreken in zijn opera's, ook al leverde hem dat problemen op met de gevestigde orde. Zo werd schande gesproken over zijn opera La traviata, waarin de heldin een courtisane is.
Verdi moest niets hebben van de intellectuele discussies over muziek die in zijn tijd gaande waren. Hij deed zijn best zich voor te stellen als een man van eenvoudige komaf die zich nog altijd het meest thuis voelde op het platteland. Desalniettemin deed het hem plezier zijn laatste opera Falstaff af te sluiten met een fuga, waarmee hij aantoonde zijn vak ook op intellectueel niveau prima te beheersen. (CP) meer